Her finder du de centrale aftaler om samarbejde mellem ledelse og medarbejdere og om TR-vilkår, der til dels også gælder for AMR.
MED-aftaler i kommuner og regioner
MED-rammeaftalerne
MED-rammeaftalen
MED-rammeaftalen danner grundlag for den lokale MED-aftale.
MED-rammeaftalerne finder du i MED-håndbogen for henholdsvis det kommunale og det regionale område. Her finder du også de centrale parters fælles vejledninger til de enkelte regler i MED-rammeaftalen.
Hvorfor er MED-aftalen vigtig for AMR?
Den lokale MED-aftale
Alle kommuner og regioner har indgået en lokal MED-aftale.
Du finder den lokale MED-aftale på intranettet på din arbejdsplads eller ved at kontakte løn-og personalekontoret.
Den lokale MED-aftale erstatter §4 og §§19-24 i Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde.
Det betyder, at organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet er bestemt i den lokale MED-aftale i stedet for at være lovbestemt.
Den lokale MED-aftale skal dog opfylde en række minimumskrav, som du finder i nedenstående bekendtgørelse og tilhørende vejledning.
- Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde, §§ 25-29
- AT-vejledning F.36-1 - Aftaler om virksomhedens samarbejde om arbejdsmiljø
Samlet set indeholder den lokale MED-aftale bestemmelser om:
- Medindflydelse og medbestemmelse
- Organisering af samarbejdet om arbejdsmiljø
- TR's pligter, rettigheder og vilkår
Bestemmelser om TR's rettigheder er relevante for AMR, da følgende gælder:
- AMR er beskyttet mod opsigelse eller anden form for forringelse af sine forhold på samme måde som TR indenfor tilsvarende område.
- ved valg til AMR gælder, at valgbarhed og valgets gyldighed normalt følger reglerne for valg af TR inden tilsvarende område.
- Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde, §37
Fælles vejledninger
I MED-håndbøgerne finder du de centrale parters fælles vejledninger til de enkelte regler i MED-rammeaftalen.
De fælles vejledninger giver viden om, hvordan Forhandlingsfællesskabet og henholdsvis KL og DR:
- fortolker en konkret regel
- mener, at en regel kan omsættes i praksis
Har du spørgsmål om MED?
Har du spørgsmål om MED f.eks. om, hvad der er MED's opgave, hvordan valg til MED foregår eller lignende, så kan du finde svar her på hjemmesiden:
Inspiration, artikler mv. om MED-indflydelse
Her kan du finde nyheder, artikler og værktøjer, som kan give dig ny viden og inspiration om medindflydelse:
Hvis dit MED-udvalg savner viden eller ny inspiration, har PUF mange kursustilbud:
SU-aftale på statens område
De centrale aftaler
Samarbejdsaftalen
Reglerne om samarbejde og samarbejdsudvalg i staten er beskrevet i "Cirkulære om aftale om samarbejde og samarbejdsudvalg i staten" - også kaldet Samarbejdsaftalen.
Cirkulære om TR i staten
"Cirkulære om TR i staten" indeholder regler om TR's pligter, rettigheder og vilkår.
Hvorfor er de centrale aftaler vigtige for AMR?
Samarbejdsaftalen
- Bestemmelser om medindflydelse og medbestemmelse
- Opgaver af arbejdsmiljømæssig karakter indenfor områder som f.eks. medarbejdertilfredshed, arbejdsrelateret stress, vold, mobning og chikane
Cirkulære om TR i staten
- AMR er beskyttet mod opsigelse eller anden form for forringelse af sine forhold på samme måde som TR indenfor vedkommende eller tilsvarende område.
- ved valg til AMR gælder, at valgbarhed og valgenes gyldighed normalt følger reglerne for valg af TR inden for det pågældende eller tilsvarende område.
- Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde, §37
Lokal aftale om ændret organisering af arbejdsmiljøarbejdet
Samarbejdsaftalens §8 giver mulighed for, at man kan indgå en lokal aftale om en anden organisering af arbejdsmiljøarbejdet dvs. sammenlægning af samarbejdsudvalg (SU) og arbejdsmiljøorganisationen (AMO) . Den lokale aftale skal opfylde en række minimumskrav, som du finder i nedenstående vejledning. Du kan også finde link til inspirationshæfte om sammenlægning af SU og AMO
- Vejledning om samarbejdsaftalens § 8 om sammenlægning af samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøudvalg(PDF)
- Inspiration og gode råd til sammenlægning samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøudvalg
En sådan lokal aftale erstatter §4 og §§19-24 i Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde.
Det betyder, at organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet er bestemt i den lokale aftale i stedet for at være lovbestemt. Den lokale aftale skal dog opfylde en række minimumskrav, som du kan læse mere om i nedenstående bekendtgørelse og tilhørende vejledning.
Rådgivning, viden og inspiration om samarbejde
Har jeres samarbejdsudvalget brug for rådgivning og vejledning om samarbejdsspørgsmål, kan medarbejderrepræsentanter og ledere hente rådgivning og vejledning i Samarbejdssekretariatet.
Samarbejdssekretariatets opgaver
Samarbejdssekretariatets opgaver er at fremme samarbejdsudvalgenes arbejde gennem bred informations- og vejledningsvirksomhed for samarbejdsudvalgene.
Sekretariatet giver partsneutral rådgivning og vejledning om samarbejdsspørgsmål til både ledelse og medarbejdere i statens samarbejdsudvalg,
SU-kurser, inspiration mv.
Samarbejdssekretariatet tilbyder SU-kurser for hele samarbejdsudvalg og samarbejdsudvalgsmedlemmer. Læs mere på samarbejdssekretariatets hjemmeside, hvor du også kan finde forskelligt materialet, som inspiration til samarbejdet.
Hvem er samarbejdssekretariatet
Sekretariatet er nedsat af de centrale parter på statens område - Moderniseringsstyrelsen og Det centrale forhandlingsudvalg, CFU, som følge af "aftale om samarbejde i staten".
Niels Bundgaard
Forhandlingskonsulent,
Løn & forhandling
T. 88 82 62 70
@. nbu@etf.dk
