Den første årgang

Dato: 29. april 2024
Forfatter: Lene Terkelsen
Fotograf: Heidi Lundsgaard

”En milepæl for dansk ergoterapi”, skrev fagbladet, da de allerførste nyslåede kandidater i ergoterapi fik deres eksamensbevis i 2016. Men hvordan er det siden gået dem hver især? Vi har spurgt dem, hvor de er i dag og hvilken betydning, kandidatuddannelsen har haft for dem.

1: Sally Ellen Wulff Jørgensen

Alder: 38 år
Uddannet: Ergoterapeut (2011), kandidat i ergoterapi (2016), ph.d. (2023)
Nuværende ansættelse: Akademisk medarbejder ved Center for Selvmordsforskning
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Det at få kandidaten gav mig nogle andre muligheder for at arbejde med spændende udviklingsopgaver, end jeg ville have haft som almindelig ergoterapeut, og jeg oplever også, at jeg har fået mulighed for at give indspark til, hvilken vej faget skulle gå. Både som underviser, hvor jeg var med til at lave uddannelsesplaner, men også som udviklingsterapeut, hvor bl.a. kiggede på, hvad patienter og ergoterapeuter havde brug for på det nye OUH. Helt generelt tror jeg også, at det har underbygget mit lidt kritisk syn på ergoterapi, så jeg kaster et skarpere blik på, hvordan praksis fungerer, og hvordan den kan forbedres."

2: Sofie Tran

Alder: 36 år
Uddannet: Ergoterapeut (2014), kandidat i ergoterapi (2016)
Nuværende ansættelse: Ergoterapeut hos Center for Demens
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Den gav mig først og fremmest en meget dybere forståelse af ergoterapifaget, og så har jeg fået udvidet min vifte af kompetencer indenfor andre områder, fx projektledelse og udviklingsarbejde. Lige da jeg blev færdig, fik jeg et job, hvor jeg udelukkende lavede projektarbejde og projektledelse, så der brugte jeg i høj grad kandidaten. Senere har jeg været med til at starte Center for Demens op, og der har jeg brugt mange af mine kompetencer indenfor projekt- og udviklingsarbejde. Jeg har også trukket rigtig meget på den viden, jeg fik om velfærdsteknologi på kandidatuddannelsen og har i mit nuværende arbejde blandt andet været med til at udvikle en inspirationslejlighed med hjælpemidler, velfærdsteknologi og demensvenlig indretning.”

Det gav mig først og fremmest en dybere forståelse af ergoterapifaget, og så har jeg fået udvidet min vifte af kompetencer indenfor andre områder, fx projektledelse og udviklingsarbejde.

Første hold kandidater i ergoterapi dimitterede fra Syddansk Universitet i 2016. Længst til højre er det Karen la Cour, der blev uddannelsens første studieleder. Følg numrene og se, hvor kandidaterne er i dag.

3: Mette Falk Brekke

Alder: 48 år
Uddannet: Ergoterapeut (2000), kandidat i ergoterapi (2016)
Nuværende ansættelse: Lektor på Professionshøjskolen Absalon samt ph.d.-studerende ved Professionshøjskolen Absalon og Forsknings- og Implementeringsenheden PROgrez, Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse.
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Den har dels muliggjort, at jeg kunne blive lektor og være med til at uddanne nye ergoterapeuter, men også at jeg fik mulighed for at komme i gang med en ph.d. og på den måde udvikle mine forskningskompetencer. Generelt er jeg optaget af udvikling af indsatser til mennesker, der oplever udfordringer med deres hverdagsliv, og der har uddannelsen givet mig nogle konkrete kompetencer i forhold til at gå systematisk til værks og undersøge viden. På kandidaten får man nogle grundlæggende metoder og redskaber og en dybere forståelse af nogle kerneområder inden for ergoterapien, og så har den givet mig et netværk med dem, jeg har læst sammen med, som jeg kan række ud til.”

4: Sanjitha Perathepan

Alder: 34 år
Uddannet: Ergoterapeut (2013) og kandidat i ergoterapi (2016)
Nuværende ansættelse: Ergoterapeut/håndterapeut på Vejle Sygehus
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Det har betydet, at jeg kan bruge mine akademiske kompetencer i det daglige arbejde som ergoterapeut. Min stilling er basisterapeut, men indimellem har jeg fx været tilknyttet udviklings- og ph.d.-projekter, hvor jeg bl.a. har været med i regionale udviklingsprojekter og indhentet ny viden og metoder til den daglige praksis. Jeg bruger det også i forhold til de studerende, vi har her på stedet, hvor jeg kan mærke, at jeg har et styrket kendskab til videnskabelige metoder”. 

5: Sandra Dupont

Alder: 37 år
Uddannet: Ergoterapeut (2011) og kandidat i ergoterapi (2016)
Nuværende ansættelse: Konsulent i Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense Kommune 
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Helt overordnet gav det mig mange flere kompetencer og dermed også mange flere jobmuligheder. På ergoterapi fik vi et mere analytisk og kritisk blik på vores eget fag, men samtidig fik vi også projektledelse, organisationsteori og viden om kvalitative og kvantitative metoder, som gav mulighed for at arbejde i tværfaglige fora, og lige siden jeg blev færdig, har jeg også kun arbejdet tværfagligt. Jeg startede som udviklingsterapeut, senere var jeg konsulent i Slagelse Kommune og forløbsleder i REPHA i en stilling, der egentlig var tiltænkt en fysioterapeut, og nu er jeg i en forvaltning. Alle steder har jeg sat mine kompetencer fra kandidaten i spil, fx kritisk litteratursøgning og skrive instrukser og puljeansøgninger. Når andre har spurgt mig, om det er en fordel at tage kandidaten, har jeg altid sagt, at de skal gøre det, hvis de vil undervise eller lave forsknings-, udviklings- eller projektarbejde. Ikke hvis de fx ønsker at blive specialist indenfor ergoterapi. Så er det bedre at tage et specialistkursus.” 

6: Steen Gottlieb

Alder: 37 år
Uddannet: Ergoterapeut (2013), kandidat i ergoterapi (2016)
Nuværende ansættelse: Synskonsulent ved Center for Specialrådgivning, Aarhus Kommune
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Det har betydet, at jeg hurtigere kunne komme ind i en specialiseret stilling, som den jeg har nu. Qua kandidaten havde jeg nogle værktøjer, fx indenfor projektledelse og udvikling, og efterfølgende har jeg fået at vide, at det betød, at jeg blev lidt mere attraktiv end andre ansøgere. I mit arbejde betyder kandidaten, at jeg hurtigere kan orientere mig i store mængder data, og så har det kendskab, jeg har fået til organisation og ledelsesteori på uddannelsen, givet mig en dybere forståelse for, hvordan tingene hænger sammen rent organisatorisk, og det bruger jeg fx, når jeg skal implementere ideer i praksis.” 

7: Ditte Kruse Gyldhof 

Alder: 40 år
Uddannet: Ergoterapeut (2010), kandidat i ergoterapi (2016)
Nuværende ansættelse: Lektor på Københavns Professionshøjskole
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Den har betydet, at jeg kunne få det job, jeg altid har drømt om. Lige fra 1. semester har jeg vidst, at jeg rigtig gerne ville undervise, og det var mit formål med uddannelsen, at jeg skulle kvalificere mig til det. Det har også betydet, at jeg har fået et helt fantastisk netværk af nogle andre ergoterapeuter, som virkelig brænder for at udvikle faget, og som jeg stadig har tæt kontakt til. Endelig har uddannelsen givet mig nogle kompetencer, indenfor fx metode og projektledelse, til at være med i udviklings- og forskningsprojekter.” 

8: Pia Ilvig

Alder: 35 år

Uddannet: Ergoterapeut (2014), kandidat (2016) 
Nuværende ansættelse: Udviklingskonsulent i Hvidovre Kommune
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig? 
”Kandidaten har åbnet en dør i forhold til at blive konsulent og projektleder. I min nuværende stilling laver jeg primært projektledelse, så der bruger jeg i meget høj grad det, jeg har lært på uddannelsen. Jeg bruger også metodedelen, den analytiske tilgang og det akademiske perspektiv i mit job. Lige nu er der fx stort fokus på sundhedsdata, og der kan jeg mærke, at jeg har en viden og nogle kompetencer i forhold til at indsamle, analysere og formidle de mest relevante tal, så vi ikke bare måler for at måle. Ved siden af mit job, underviser jeg også i kvalitetsudvikling og -sikring på fysioterapeutuddannelsen og har holdt konferenceoplæg og skrevet forskningsartikler, og det er jeg ret sikker på også hænger sammen med, at jeg har en kandidat.” 

9: Henrik Kruse-Hansen 

Alder: 59 år.
Uddannet: Ergoterapeut (1991), kandidat i ergoterapi (2016).
Nuværende ansættelse: Lektor på ergoterapeutuddannelsen på Professionshøjskolen Metropol.
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Jeg blev meget mere faglig sikker, og jeg fik en større faglig horisont, så man kan sige, at jeg fik det, jeg kom efter på uddannelsen. Også inden, jeg tog kandidaten, var jeg underviser på ergoterapeutuddannelsen, og udover almindelig nysgerrighed på faget var en af mine bevæggrunde, at jeg gerne ville være bedre til at være bachelorvejleder, og det synes jeg, at jeg blev, fordi jeg fik en masse viden om aktivitetsvidenskab og kvantitativ og kvalitativ metode.” 

10: Tove Morthorst Jørgensen

Alder: 58 år.
Uddannet: Ergoterapeut (2011), kandidat i ergoterapi (2016)
Nuværende ansættelse: Ergoterapeut på Sclerosehospitalet i Ry.
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Jeg tror faktisk ikke, at jeg havde fået det job, jeg har i dag, hvis jeg ikke havde haft en kandidat, for der var mange om buddet, og det gav nok en fordel. Uddannelsen har styrket mit blik for udvikling og for at se tingene lidt fra oven i arbejdssituationer. Der har jeg nok mere det brede blik på, og sclerose-hospitalerne har jo rigtigt meget fokus på udvikling, så her kan jeg bruge det. Jeg får ikke ekstra løn, fordi jeg har kandidaten, men jeg er heller ikke ansat i en særlig stilling.”

11: Ricky Strøm

Alder: 42 år.
Uddannet: Ergoterapeut (2014), kandidat i ergoterapi (2016).
Nuværende ansættelse: Demenskoordinator i Aarhus Kommune.
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Jeg har fået en generel evne til at opsøge og tilegne mig viden. Det er nok det, som jeg allermest har taget med mig, og som jeg har kunnet bruge i mine jobs både som arbejdsmiljøkoordinator- og demenskoordinator, hvor jeg har skullet sætte mig hurtigt ind i fx lovgivningen på området. Det er svært at sætte nøjagtige ord på, hvad jeg præcist bruger fra uddannelsen, men det ligger i min rygsæk, og jeg trækker det op i en masse situationer." 

12: Heidi Neumann Jensen

Alder: 36 år.
Uddannelse: Ergoterapeut (2011), kandidat i ergoterapi (2016)
Nuværende ansættelse: Udviklingsergoterapeut i Odense Kommune 
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Det har åbnet nogle døre og givet mig flere muligheder i forhold til at nørde, udvikle og sikre ergoterapiens relevans. Da jeg blev færdig med kandidaten, startede jeg med at være klinisk underviser, og da der efter nogle år blev oprettet den første udviklingsterapeutstilling i Odense Kommune, synes jeg jo, at der stod ”Heidi” på den, og den søgte og fik jeg. Jeg oplever, at jeg i mit job har indflydelse på den måde, vi udfører genoptræningen på i kommunen. Jeg har meget samarbejde med ledelsen, og de bruger mig, når der fx skal kvalitetssikres, laves faglige standarder, projekter eller vi skal finde ud af, hvad der er "best practice", og fra uddannelsen har jeg lært en masse om metode og projektledelse, som jeg bruger. Den har nok også skærpet mine kritiske briller, når jeg bliver spurgt om
noget fagligt eller skal implementere noget, og jeg oplever, at den sammen med mit kendskab til praksis giver et godt grundlag for at forholde mig både 
analytisk og realistisk til, hvad der kan lade sig gøre.” 

13: Anne Christine Lindstrøm Lindhardt (tidl. Lindstrøm Svendsen)

Alder: 37 år.
Uddannet: Ergoterapeut (2010), kandidat i ergoterapi (2016).
Nuværende ansættelse: Lektor på Københavns Professionshøjskole, Institut for Terapeut- og
jordemoderuddannelsen og Ergoterapeutuddannelsen.
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Først og fremmest har det betydet, at jeg har mødt en masse mennesker, som jeg stadig bruger som netværk og rigtig gode kontakter, og derudover har det ført til, at jeg er kommet til at arbejde med noget, som jeg er utrolig glad for i dag, nemlig at få lov at uddanne kommende ergoterapeuter. På mange måder var det en fantastisk oplevelse at få lov at sidde på skolebænken igen - lidt senere end man normalt gør - fordi sulten efter at lære og få åbnet sin horisont med nogle nye ting er vokset, og derfor var det utroligt givende at læse videre.”

14: Sandra Svendsen

Alder: 38 år.
Uddannet: Ergoterapeut (2012), kandidat i ergoterapi (2016)
Nuværende ansættelse: Ergoterapeut på Køge Sygehus
Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”Jeg tror, at jeg har en lidt anden tilgang i mit arbejde som ergoterapeut, hvor jeg har meget mere fokus på at arbejde evidensbaseret. Det har fx fået mig til at tænke meget mere over, hvilke undersøgelsesredskaber, vi bruger. Det har også givet mig nogle andre muligheder, fx blev jeg klinisk underviser, da jeg var i Vietnam for at arbejde, og det er jeg ikke sikker på, at jeg ville have fået muligheden for eller ville have kastet mig ud i, hvis jeg ikke havde haft kandidaten.”

 15: Annette Emig Wolters 

Alder: 51 år.
Uddannet: Ergoterapeut (2008) og kandidat i ergoterapi (2016) Nuværende ansættelse: Lektor på ergoterapeutuddannelsen på University College Lillebælt. Hvilken betydning har kandidatuddannelsen haft for dig?
”At jeg fik adgang til jobbet som underviser. Det var egentlig tanken, at jeg ville være fortsat som selvstændig ergoterapeut, men så kom jobopslaget på UCL, og jeg søgte, fordi jeg altid godt har kunnet lide tanken om at bidrage til udvikling. Jeg befinder mig super godt i rollen som underviser, fordi jeg er i en position, hvor jeg konstant skal optage viden for at kunne formidle den til andre, og kandidaten har betydet, at jeg forholder mig til verden på en måde, hvor jeg hele tiden er lærende i forhold til både det faglige og det relationelle.”