Evaluation of Social Interaction (ESI) kan bruges til at måle kvaliteten af en persons sociale interaktion.
På baggrund af et interview og observation i mindst to forskellige sociale situationer kan Evaluation of Social Interaction (ESI) bruges til at afdække kvaliteten af personers sociale interaktion. Undersøgelsen foregår i personens vante omgivelser, både hvad angår omgivelser og sociale partnere, og de daglige aktiviteter, der undersøges, udvælges af personen selv i samspil med ergoterapeuten.
Formålet med ESI er:
- At vurdere kvaliteten af personers sociale interaktion
- At vurdere et eventuelt behov for ergoterapeutisk intervention, ligesom undersøgelsen kan være med til at målrette interventionen
- At måle ændringer over tid i forhold til personers sociale interaktion
Målgruppen for ESI er fra 2 års-alderen og opefter, og ESI er anvendelig for både børn og voksne.
Under observationen er der fokus på 27 sociale interaktionsfærdigheder.
ESI i praksis
ESI kan bruges ved opstart af et træningsforløb, eventuelt under forløbet og ved afslutningen af træningsforløb.
Fremgangsmåden for brug af ESI kan opsummeres til følgende steps:
- ESI-interview med personen, hvis det er et barn, kan forældre/lærer/pædagog inddrages
- Observation af personens sociale interaktion i minimum to sociale aktiviteter i naturlige sociale sammenhænge med sædvanlige sociale partnere. Disse scores elektronisk i ESI-software
- Analyse
- Skriftlig dokumentation (journalnotat, rapport)
- Formidling
- Faglig vurdering af, hvorvidt der er behov for yderligere ergoterapeutiske tiltag
Brug af ESI
Ergoterapeuter skal være kalibrerede for at udføre ESI, hvilket indebærer, at de følger definerede kriterier i en manual og har deltaget på et kursus med efterfølgende succesfuld kalibrering.
Læs mere her.