Her finder du nyttige tips og værktøjer, som kan støtte nystartede selvstændigt erhvervsdrivende ergoterapeuter. Værktøjerne henvender sig også til garvede KPPE. Vi har alle brug for at blive mindet om, hvad der støtter vores virksomheds udvikling.
Nyttige tips til privatpraktiserende
Hvem er vi?
Klub for Privatpraktiserende Ergoterapeuter (KPPE) er et spændende netværk for dig, som ønsker at starte egen virksomhed eller allerede er i gang. Denne pjece med nyttige tips til nystartede selvstændige ergoterapeuter er et fint eksempel på, hvordan vi nystartede kan lære af de garvedes erfaringer. Samtidig kan de garvede selvstændige blive mindet om vigtige elementer til virksomhedens drift og udvikling. KPPE mødes til netværksdøgn i forbindelse med generalforsamling 1 gang om året, hvor der tages aktuelle emner op samt der er mulighed for at få en god virksomhedsrelateret snak med klubbens medlemmer og bestyrelse.
Pjecen er oprindeligt udarbejdet af to nystartede selvstændige ergoterapeuter Inger Voldum og Nanna Reimick, som i forbindelse med opstart af egen virksomhed i 2012, skrev alt ned.
Pjecen bliver løbende revideret af bestyrelsen, så vi fortsat kan drage nytte af hinandens erfaringer. Du kan finde hjælp til forskellige emner, som for eksempel iværksætterkursus, a-kasseforhold, pension, regnskab, markedsføring, elektronisk fakturering mm. Erfarer du nye ting eller ændringer hertil, så hører vi meget gerne fra dig.
Vi i bestyrelsen glæder os til at se dig til vores netværksdøgn og i vores lukkede facebook-gruppe ‘Klub for PrivatPraktiserende Ergoterapeuter’, som dog kræver medlemskab af både Ergoterapeutforeningen og denne klub.
Nilo Zarrehparvar
Formand for Klub for privatpraktiserende ergoterapeuter.
Mail: kppe@ergofaglig.dk
Bliv en del af Netværket og få gavn af andres erfaringer
Borgerne efterspørger alternativer af flere grunde. Lovgivningen lægger i højere grad op til borgerens frie valg mellem offentlige og private udbydere af sundhedsydelser.
Der er stor variation i, hvor og hvordan ergoterapi i det offentlige er tilgængelig for borgerne. Derfor er privat udbudt ergoterapi et vigtigt tilbud til de borgere, der har behov for ergoterapeutiske ydelser, som de ikke kan få tilbudt i offentlig regi.
Det er til gavn for alle, at flere ergoterapeuter over hele landet opretter privat praksis eller tilbyder ergoterapeutiske ydelser på freelancebasis ved siden af en offentlig ansættelse. For at støtte op om de ergoterapeuter, der ønsker at udbyde ergoterapeutiske ydelser som privatpraktiserende, har bestyrelsen for KPPE udarbejdet denne folder. Vi har brug for viden om virksomhedsudvikling, strategisk arbejde og øget innovationskraft..
Det er bestyrelsens håb, at pjecen vil være en brugbar guide for dig, der vælger at udvikle og sælge dine ergoterapeutiske ydelser eller produkter som privat udbyder. Vi kan også anbefale dig at melde dig ind i klubben, hvor du kan lære af og læne dig op af dine konkollegers erfaringer.
Vi ønsker dig god vind med processen.
Bedste hilsner,
Bestyrelsen for KPPE
”Sammen står vi stærkest”
Skal jeg starte som selvstændig ergoterapeut?
Iværksætterkursus
Har man først besluttet sig for at starte som selvstændig, dukker der mange praktiske spørgsmål op omkring skat moms, lønsum, fakturering, regnskab, forsikring osv. Der er meget hjælp at hente i de lokale ’væksthuse’ rundt om i landet. F.eks. gratis rådgivning, iværksætterkurser (nogle af dem gratis) og en masse spændende værktøjer frit tilgængelige for alle. Se ivaekst.dk og virksomhedsguiden.dk. Du kan google ’iværksætterkursus’ i det område, hvor du bor, så dukker der ofte flere spændende tilbud op.
Ligesom den monofaglige sparring er meget værdifuld, så kan også den tværfaglige iværksættersparring give dig rigtig meget i forhold til opstart af egen virksomhed. Benyt dit netværk, også dit private. Vi glemmer nogle gange de ressourcer, der kan ligge der.
Privatpraktiserende Ergoterapeuter
Som medlem af ergoterapeutforeningen kan du melde dig ind i KPPE, som koster 300 kr. årligt. Det har flere fordele:
- Du står stærkere, når du ikke står alene
- Du kan få viden omkring opstart som selvstændig.
- Du har mulighed for at netværke med andre privatpraktiserende ergoterapeuter.
- Du kan deltage i et årligt netværksdøgn, hvor fokus er på at udvikle dit arbejdsliv og din virksomhed. Uanset om du er garvet, nystartet eller overvejer privat praksis får du ny energi, viden og kontakter, som du kan tage med dig hjem.
- Du kan blive en del af et meget aktivt netværk via den lukkede facebookgruppe ”Klub for PrivatPraktiserende Ergoterapeuter”.
- Derudover minder vi dig om at ved at være en del af ETF, er du dækket af en kollektiv erhvervsansvarsforsikring, som omfatter person- og tingskade. Og du kan markedsføre dine ydelser på ETF’s eget websted; findergoterapeut.dk, samt på sundhed.dk.
- Vi støtter op om udviklingen af målrettede tilbud i ETF, som er med til at skærpe din virksomhedsprofil og styrke din forretning.
Opstart og drift af din virksomhed
Når du har besluttet dig for at starte egen virksomhed, er der mange ting, du bør være opmærksom på. De fleste starter som enkeltmandsvirksomhed. De er derfor alene og har på den måde en masse forskellige opgaver at løse. Det kan nemt blive overvældende.
Der findes flere gode vejledninger på virksomhedsguiden.dk, som kan bruges til at uddybe mange af nedenstående punkter. Se f.eks. ’Iværksættertjeklisten’ på www.virksomhedsguiden.dk.
- Tjek, at baglandet, din familie, er med på ideen med at starte op som selvstændig, da det vil kræve en del af din energi, specielt de første år i etableringsfasen, ligesom det også kan have indflydelse på jeres økonomi.
- Deltag i et iværksætterkursus i din kommune.
- Lav en forretningsplan; en præcis beskrivelse af din virksomhed, dens ambition, ydelser og målgruppe. Planen hjælper dig med at håndtere uforudsete situationer og til at foretage de rigtige beslutninger.
- Sæt dig ind i relevant lovgivning herunder serviceloven, persondatapolitik og loven om markedsføring af sundhedsydelser, søg information på etf.dk og i din lokale kommune/region. Som autoriseret ergoterapeut er du forpligtet til at føre journal over dine klienter. Journalen skal opbevares forsvarligt og gemmes i minimum 5 år.
Læs mere på etf.dk under Registrering og journalføring, GDPR samt markedsføring af sundhedsydelser.
- Vær også opmærksom på de lovgivningsmæssige rammer, hvis du har ansatte.
Registrering af din virksomhed
Registrering af behandlingssted
tilsyn de rigtige steder, er det Styrelsen for Patientsikkerheds ønske at have et samlet overblik over alle behandlingssteder i Danmark. Registreringen er lovpligtig for alle. Det vil sige, at den gælder både for private, kommunale, regionale og statslige behandlingssteder. Det er bødebelagt, hvis registreringen ikke sker.
Sådan registrerer du dit behandlingssted
Hvornår udføres behandling?
Hvad er en sundhedsperson?
Loven bag
Køb domænenavn
Hjemmeside
Det er et MUST, at du selv kan redigere i hjemmesiden. Både i forhold til tekst, billeder og sider. Og du får en ’levende’ hjemmeside ved at du selv er aktiv. Vær opmærksom på hvad du vil ift. at blogge og skrive nyhedsbreve. Invester i en hjemmeside, hvor du nemt kan installere det og benytte det aktivt, når du er klar til det.
A-kasse
Pension
Forsikring
Sygdom og barsel
Økonomi
IT-systemer
Markedsføring
Bliv synlig i det nære. Og der hvor det er relevant.
1: Navn til din virksomhed
2: Logo til din virksomhed
3: Hjemmeside
4: Trykt materiale
5: Brug af ETF’s logo i markedsføringen
6: Synlighed via ETF
7: SoMe
8: Trykte medier
9: Husk at bruge dit netværk
Procedurer – der støtter dig og din virksomhed
Procedureplaner bruger du til at forenkle dit arbejde, så du har et overblik over, hvordan du løser de forskellige opgaver. Du kan have en skabelon ift. journaler, tilbud og samarbejdsaftaler. Du kan have en handleplan i forhold til faste opgaver, f.eks. nye kunder. Systematisér hvornår du tager din telefon eller tjekker mails. Du kan også tage stilling til, hvilke opgaver der skal uddelegeres, som f.eks. bogføring, regnskab og telefonpasning.
Både i virksomhedens opstart og igennem årene kan
Kundetrekanten:

Årshjul:

Gameplan:

Eksekveringstavlen:
Faktura
Du behøver ikke et fint program for at lave en faktura, men det er vigtigt, at de udstedes i nummereret rækkefølge. Du kan lave en skabelon i Word eller i Excel.
Uanset om du sælger et produkt eller en ydelse, er det vigtigt med en klar skriftlig aftale i forhold til betaling – typisk med 8-14 dages betalingsfrist. Læs mere på skat.dk. Der ligger nogle fine beskrivelser ift. fakturering og bogføring.
Eksempel på faktura lavet i et Word dokument.
Her indsættes billede af eksempel på faktura som den ser ud i nuværende pjece.
Løn til indehaver
Selvom det i opstarten kan være umuligt at tjene en acceptabel månedsløn, så ligger der noget værdifuldt i at kunne udbetale sig selv en løn. Også selv om den ikke tilnærmelsesvis kan måle sig med det, din ydelse er værd. Det er vigtigt fra start at være bevidst om, at der skal afsættes penge til din løn, for at du kan leve af din virksomhed.
Har du ansatte, bør du tale med en revisor, så du sikrer dig, at alle regler m.v. er overholdt. Gør det så nemt for dig selv som muligt ved at systematisere processen og ved trække på andres erfaringer.
Regnskab
Kan f.eks. laves hver 14. dag eller en gang om måneden alt efter mængden af fakturaer og temperament. Det kan være en fordel at systematisere det. Bogføringsloven af 24. maj 2022 fastsætter krav til, hvilke virksomheder der skal bogføre, og hvordan de skal bogføre.
Det kan være en stor hjælp til systematisering, at regnskab i dag skal være elektronisk. F.eks. tag billeder af kvitteringer og bogfør løbende. Hvis du har en revisor, kan det også være, at denne har et regnskabssystem, som du kan benytte. Ellers se tidligere under ’IT-systemer’.
Lønsumsafgift og moms Check med SKAT, om du skal momsregistreres eller du skal betale lønsumsafgift. De kan også hjælpe med, hvordan afgiften beregnes og med hvilke satser. Rådfør dig eventuelt med revisor.
SKAT
Som selvstændig skal du være opmærksom på, at du også skal betale B-skat.
Det hjælper at have lavet en forskudsopgørelse, hvor du kalkulerer med overskuddet i din virksomhed, så du løbende betaler rater i B-skat og forebygger en stor efterskat.
ATP Livslang Pension
Alle virksomheder i Danmark skal, når de har ansatte, betale til den ansattes ATP Livslang Pension. Det gælder både danske og udenlandske virksomheder. Der er forskellige regler for indberetning og betaling til ATP Livslang Pension. Det afhænger af typen af virksomhed. Læs mere på virk.dk og søg på ATP, livslang pension.
AES-bidrag
AES står for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. AES-bidraget er lovpligtigt, hvis man er arbejdsgiver og har ansatte, AES udbetaler erstatning til ansatte, der har fået anerkendt en erhvervssygdom. AES får automatisk oplysninger fra ATP om dine indbetalinger. Derfor bliver virksomheden automatisk tilmeldt. Du behøver derfor ikke kontakte AES. Læs mere på virk.dk og søg på Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.
Budget og regnskab
Det at lægge et budget for det kommende år er en stor hjælp til at holde det økonomiske overblik i virksomheden.
Måske kan det være en god investering at få hjælp til at lære nogle grundlæggende principper i forhold til budgettering og regnskab. Det er ret ligetil at indberette moms, lønsum og regnskab, men alligevel kan det være givet godt ud, at få en revisor eller bogholder til at se dit regnskab igennem. Træk også på dine kon-kollegers erfaringer.
Advokat
Har du brug for en advokat, f.eks. til at udarbejde eller gennemgå dine samarbejdsaftaler, kan du evt. kontakte Etf, da der er indgået en samarbejdsaftale med et advokatfirma, som giver 10% rabat på en stor del af deres ydelser i forhold til Etf´s medlemmer.
Markedsføring
- Benyt de prioriterede markedsføringskanaler systematisk. Se punktet markedsføring under “ Opstart og drift af din virksomhed”.
- Udarbejd en salgs- og markedsføringsplan.
- Opdatering af hjemmeside, regelmæssigt, f.eks. En gang i kvartalet.
- Bed andre om feedback og konstruktiv kritik ift. det materiale du sender ud.
- Vær opmærksom på at få saglige evalueringer fra dine kunder og skriftlig bekræftelse på, at du må bruge det som marketingsmateriale.
Udvikling af din virksomhed kræver, at du er ajour
Som virksomhedsejer og ergoterapeut har du behov for at holde dig ajour fagligt. Det kræver, at du afsætter tid til det. Læg din ajourføring ind i dit årshjul og/eller en årsplan, så det bliver en naturlig del af dit arbejde.
1.
2.
•
•
•
3.
4.
5.
6.
Netværk
Sørg for at skabe dig et netværk, så du ikke er helt alene. Vi har mange kon-kolleger og der er stor inspiration, samt opbakning at hente, når vi drager nytte af hinandens kompetencer og erfaringer. Det er givende at have sparringspartnere og rart at kunne spørge nogen til råds. Et netværk kan bestå af:
•
•
•
•
•
•
Sørg for at sætte tid af i din kalender til at dyrke dit netværk. Giv plads til at overveje, hvad formålet er med at mødes, for behovet for møder ændrer sig. F.eks. kan behovet være at skabe et netværk, at få nye kunder, eller få støtte og inspiration til egen virksomhed. Mærk forskellen ved at veksle imellem strukturerede og ustrukturerede mødeformer. Aftal altid næste møde inden I skilles – der kan gå alt for meget tid i hverdagen med at finde en tid hvor alle kan.
Går du med tankerne om at starte op, skal du ikke tøve med at kontakte andre privatpraktiserende ergoterapeuter for at høre om deres erfaringer, og hvordan de har gjort. Det kan inspirere og måske føre til, at du bliver medlem af et lokalt netværk og får modet til at starte.
Links
Download “Nyttige tips som” pjece
Tina Solveig Koch
Chef-konsulent,
Profession og politik
T. 53 36 49 79
@. tsk@etf.dk
