Ergoterapeutforeningens vedtægter pr. november 2022.
NB: Hovedbestyrelsen har besluttet en ændring af kontingentpraksis (vedtægternes §8.2), således at kontingentnedsættelser og statusændringer kan søges hver måned. Udmeldelse af Ergoterapeutforeningen er uændret med 1 måneds varsel til udgangen af et kvartal (vedtægternes §8.3).
§1 Navn
Ergoterapeutforeningen. Foreningen er juridisk hjemmehørende i Storkøbenhavn. Foreningens sekretariat er fysisk placeret dels i Storkøbenhavn dels på de til enhver tid eksisterende regionale adresser. Foreningens officielle postadresse er sekretariatet i Storkøbenhavn. Herudover består foreningen af Pillorissaasut - Grønlandske Ergoterapeuter.
Ergoterapeutforeningen er medlem af Hovedorganisationen "Akademikerne".
§2 Formål
Foreningen er professions- og fagforening for ergoterapeuter. Foreningens formål er:
- At støtte medlemmerne i deres arbejdsliv
- At sikre bedst mulige løn- og arbejdsvilkår
- At være drivkraft i ergoterapifagets udvikling
- At påvirke samfundsudviklingen ud fra en ergoterapeutisk synsvinkel
- At understøtte netværksdannelse blandt medlemmerne
§3 Værdigrundlag
Foreningen bygger på et demokratisk værdigrundlag og møder det enkelte medlem i respekt, ligeværdighed, dialog og tillid. Foreningen arbejder løbende med kvaliteten i sine serviceydelser og løser sine opgaver centralt og decentralt. Foreningen sikrer, at medlemmerne har indflydelse på foreningens politik og dermed foreningens aktiviteter.
Hvert medlem opfordres til at bidrage til en fagligt stærk forening, hvor flest mulige ergoterapeuter finder det attraktivt at være medlem for derigennem at styrke såvel fællesskabet som særlige interesseområder.
§4 Medlemsfordele
- Få sine løn- og ansættelsesvilkår forhandlet og aftalt
- Få en afskedigelsessag behandlet
- Få en arbejdsskadesag behandlet
- Deltage i urafstemning om toneangivende overenskomster
- Få rådgivning og vejledning om løn- og ansættelsesvilkår for ergoterapeuter
- Ansøge foreningens fonde, puljer og legater
- Få rådgivning og vejledning i forbindelse med job i udlandet
- Deltage i faglige og fagpolitiske møder
- Oprette og deltage i faglige fora, som kan få støtte fra foreningen
- Få rådgivning og vejledning om grund-, efter- og videreuddannelse og karriere
- Tilmelde sig foreningens kollektive forsikring for privatpraktiserende
- Opstille til samtlige tillidsposter i foreningen under hensyntagen til arbejdsplads- og regionstilhørsforhold
- Være stiller for andre medlemmer til tillidsposter i foreningen. Man kan maksimalt være stiller for kandidater svarende til antallet af ledige poster i det pågældende valg
- Deltage i foreningens valg af landsformand, næstformand, hovedbestyrelsesmedlemmer, regions- formand m.m. under hensyntagen til arbejdsplads- og regionstilhørsforhold
- Stille forslag til repræsentantskabsmødet
- Deltage med taleret på repræsentantskabsmøder og regionsgeneralforsamlinger
- Deltage med stemmeret på regionsgeneralforsamlinger
- Få mulighed for deltagelse i udvalg og arbejdsgrupper nedsat af Hovedbestyrelsen
- Blive informeret om beslutningsforslag og beslutninger fra foreningens repræsentantskabsmøder, hovedbestyrelsesmøder og regionsbestyrelsesmøder
- Blive informeret om urafstemningsresultater
- Blive informeret om foreningens politik og aktiviteter
- Få foreningens emblem, medlemsblad og information via www.etf.dk
- Få debatoplæg formidlet i foreningens medier, såfremt dette ikke strider mod landets love
- Få indlæg behandlet på hovedbestyrelsesmøder, regionsbestyrelsesmøder eller af andre relevante fora
- Få optaget fagligt relevante artikler og indlæg på www.etf.dk og/eller i medlemsbladet
- Deltage i relevant kompetenceudvikling i forbindelse med varetagelse af tillidsposter
- Få relevant materiale i forbindelse med varetagelse af tillidsposter
Pensionistmedlemmer har ret til punkterne 1-3, 5, 7-27 (pkt. 12: Dog kun valgbar til repræsentantskabet og regionsbestyrelser, men ikke valgbar til hovedbestyrelse, landsformand, næstformand og regionsformand).
§5 Medlemspligter
Et medlem må først tiltræde en stilling inden for foreningens forhandlingsområde, når løn- og ansættelsesvilkår er forhåndsgodkendt eller godkendt i foreningen. Hvis der er indgået overenskomst eller anden aftale mellem foreningen og et ansættelsessted, må et medlem ikke tiltræde en stilling på andre vilkår end de i overenskomsten eller aftalen anførte, med mindre foreningen har godkendt dette. Hvis der ikke er indgået overenskomst/aftale for det pågældende sted, skal medlemmet kontakte foreningen, så løn- og ansættelsesvilkår så vidt muligt aftales mellem foreningen og ansættelsesstedet.
Medlemmer er forpligtet til at give foreningen relevante oplysninger om eksempelvis ansættelsessted, bopæl, funktionsområder samt efterfølgende ændringer i disse forhold. Foreningen kan videreformidle disse oplysninger inden for medlemsgruppen i henhold til foreningens formål.
Udtaler medlemmer sig offentligt om forhold vedrørende ergoterapeuters løn- og ansættelsesvilkår og faget ergoterapi, skal de angive på hvis vegne, de udtaler sig.
Medlemmer er forpligtet til at følge de etiske retningslinjer m.m., som foreningen via verdensforbundet (WFOT) og det europæiske forbund (COTEC) har tilsluttet sig.
Medlemmer er forpligtet til at vælge tillidsrepræsentanter i overensstemmelse med de til enhver tid gældende aftaler mellem foreningen og de berørte arbejdsgiverparter.
§6 Klageadgang
6.1 Politiske niveau
Ønsker et medlem at klage over foreningens håndtering af medlemmets rettigheder, kan dette ske skriftligt til foreningens hovedbestyrelse. Hovedbestyrelsen er forpligtet til at svare medlemmet skriftligt hurtigst muligt, dog seneste 14 dage efter afholdelse af det 2. ordinære hovedbestyrelsesmøde efter modtagelse af klagen.
Hovedbestyrelsen skal over for Repræsentantskabet redegøre for antallet af klager, deres karakter samt hovedindholdet i Hovedbestyrelsens svar på klagerne.
Er en klage ikke adresseret til Hovedbestyrelsen, regnes denne for en administrativ klage (se § 6.2).
6.2 Administrativt niveau
Ønsker et medlem at klage over foreningens håndtering af medlemmets rettigheder, kan dette ske skriftligt til foreningens sekretariat. Sekretariatet svarer medlemmet skriftligt senest 3 uger efter modtagelse af klagen. Sekretariatet skal i forbindelse med Hovedbestyrelsens forberedelse af repræsentantskabsmødet redegøre for omfanget og indholdet af klager fra medlemmer.
Medlemmet kan i forlængelse af svaret på den administrative behandling vælge at videresende sin klage til Hovedbestyrelsen.
§7 Medlemmer
7.1 Medlemsstatus
Foreningens medlemmer har status af aktive, passive, studerende eller pensionister.
Aktive medlemmer
- Er autoriserede ergoterapeuter, der i Danmark udøver virksomhed som ergoterapeut - det være sig i offentlige eller private virksomheder - heltid, deltid eller som privatpraktiserende
- Er arbejdssøgende, på syge- eller barselsdagpenge eller på anden vis tilknyttet arbejdsmarkedet
- Er ergoterapeuter, der arbejder med henblik på opnåelse af dansk autorisation (udenlandske ergoterapeuter)
- Studerende på erhvervskandidatuddannelsen
Passive medlemmer
- Er autoriserede ergoterapeuter beskæftiget i fagområder uden for foreningens forhandlingsområder og uden samarbejdsaftale med foreningen, men organiseret i områdets forhandlingsberettigede organisation
- Er autoriserede ergoterapeuter, som ikke arbejder eller som ikke er arbejdssøgende inden for det ergoterapeutiske arbejdsfelt
- Er autoriserede ergoterapeuter, der arbejder udenfor Danmark
Studerende medlemmer
- Er studerende ved grunduddannelsen ved landets ergoterapeutuddannelser
Pensionistmedlemmer
- Er aktive medlemmer, der er overgået til efterløn eller pension
7.2 Regionalt medlemskab
Medlemskab af foreningen indbefatter også et medlemskab af en region eller Pillorissaasut - Grønlandske Ergoterapeuter.
Medlemmer af den enkelte region:
- Er aktive medlemmer, hvis forhandlingsberettigede hovedarbejdsgiver hører hjemme i regionen
- Er aktive medlemmer bosiddende i regionen, som arbejder som privatpraktiserende
- Er arbejdssøgende medlemmer med bopæl i regionen
- Er pensionistmedlemmer med bopæl i regionen eller med seneste arbejdsplads i regionen
- Er studerende medlemmer, hvis uddannelsessted er beliggende i regionen
- Er passive medlemmer med bopæl i regionen
ETF’s landsformand og næstformand er medlem af den region, hvor de har bopæl.
§8 Indmeldelse, statusændring, udmeldelse og eksklusion
8.1 Indmeldelse
Indmeldelse i foreningen skal ske skriftligt til sekretariatet.
8.2 Statusændring
Ved statusændring skal meddelelse ske skriftligt til sekretariatet med en måneds varsel til udgangen af et kvartal. Passive medlemmer, som ikke længere opfylder betingelserne herfor, har pligt til straks at melde sig aktive. Studerende medlemmer bliver efter uddannelsens afslutning overført til aktivt medlemskab.
8.3 Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftligt til sekretariatet med en måneds varsel til udgangen af et kvartal. Aktive medlemmer kan ikke melde sig ud fra den dag, der varsles konflikt mellem foreningen og en større overenskomstpart. Hovedbestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra dette efter skriftlig ansøgning fra et medlem.
8.4 Eksklusion
Eksklusion af medlemmer sker:
- Hvis medlemmet overtræder foreningens vedtægter, og Hovedbestyrelsen beslutter eksklusion. Hovedbestyrelsens beslutning kan af medlemmet indankes for Repræsentantskabet på det førstkommende repræsentantskabsmøde. Anken har opsættende virkning, såfremt klagen er fremsat senest 4 uger efter, at beslutning om eksklusion er meddelt medlemmet. Det betyder, at medlemskabet opretholdes, indtil klagen er behandlet.
- Hvis medlemmet er blevet frataget sin autorisation af Sundhedsstyrelsen
- Hvis medlemmet ikke har betalt kontingent i et halvt år
Et ekskluderet medlem kan af Hovedbestyrelsen få sine rettigheder tilbage, når der findes tilstrækkeligt grundlag herfor. Hovedbestyrelsen er forpligtet til at udarbejde procedure for behandling af eksklusionssager, der indeholder størst mulig retssikkerhed for det enkelte medlem.
§9 Opnåelse af rettigheder
Medlemmer opnår rettigheder fra den dag, indmeldelsen/aktiverklæringen er modtaget og registreret i sekretariatet.
I følgende situationer må medlemmet som udgangspunkt afvente tre måneder, før der kan ydes rådgivning eller økonomisk støtte fra foreningen:
- Ergoterapeuter, der optages eller genoptages som medlemmer senere end tre måneder efter ansættelse i stilling, hvor ETF har forhandlingsretten til stillingen
- Ergoterapeuter, der optages senere end en måned efter afsluttet ergoterapeutisk grunduddannelse
- Ergoterapeuter, der begærer statusændring fra passivt til aktivt medlemskab 3 måneder senere end det tidspunkt, de opfyldte betingelserne for denne statusændring
- Ergoterapeuter, der har udmeldt sig af ETF med baggrund i ansættelse i andet erhverv, og som kan dokumentere medlemskab af tilsvarende relevant faglig organisation i perioden op til genindmeldelse i ETF, kan opnå de fulde rettigheder fra den dag, indmeldelsen er modtaget og registreret i ETF.
Ved ”relevant faglig organisation” forstås organisationer, der er berettiget til at være medlem af en hovedorganisation i Danmark.
Medlemmer, der er ekskluderet på grund af restance, har ikke ret til juridisk eller økonomisk støtte fra foreningen før tre måneder efter genoptagelsen. Genoptagelse forudsætter, at restancen er betalt.
§10 Kontingent
Kontingentet for aktive medlemmer, passive medlemmer, studerende medlemmer og pensionistmedlemmer fastsættes på foreningens repræsentantskabsmøde for de følgende tre kalenderår. Repræsentantskabet kan ligeledes fastsætte nedsat kontingent for udvalgte grupper. Landsformanden eller næstformanden kan - når omstændighederne taler for det - nedsætte, give henstand eller eftergive et medlem kontingent, såfremt medlemmet ansøger skriftligt om det.
Hovedbestyrelsen fastlægger retningslinjerne for opkrævning af kontingent.
§11 Urafstemning
- Valg af landsformand
- Valg af næstformand
- Valg til hovedbestyrelse
- Valg af regionsformænd
- Foreningens opløsning
§12 Repræsentantskab
- Valg af dirigent
- Formalia
- Fremlæggelse og godkendelse af forretningsorden
- Valg af 5 stemmeudvalgsmedlemmer og 2 suppleanter
- Fremlæggelse og godkendelse af beretning om foreningens virksomhed fra Hovedbestyrelsen
- Fremlæggelse og godkendelse af revideret regnskab for den forløbne regnskabsperiode
- Indkomne forslag
- Fremlæggelse og godkendelse af politiske fokusområder for foreningens arbejde i den kommende periode
- Fastlæggelse af honorar-niveau for landsformand, næstformand, regionsformænd og hovedbestyrelsesmedlemmer
- Fremlæggelse og godkendelse af rammebudget for den kommende periode
- Fastlæggelse af kontingentsatser for den kommende periode
- Valg af en økonomisk kontrollant for en 6-årig periode
- Eventuelt
- Hovedbestyrelsens beretning om foreningens virksomhed i den forløbne periode
- Reviderede regnskaber for den forløbne periode
- Rammebudget for den kommende periode
- Forslag til politiske fokusområder for den kommende periode
- Forslag fra Hovedbestyrelsen
- Forslag til vedtægtsændringer
§13 Hovedbestyrelsen
- Landsformanden
- Næstformanden
- 3 regionsformænd
- 4 urafstemningsvalgte hovedbestyrelsesmedlemmer
- 3 urafstemningsvalgte hovedbestyrelsesmedlemmer valgt regionalt med 1 hovedbestyrelsesmedlem for hver region.
§14 Landsformand og næstformand
- Op til 3 års funktionsperiode 3 måneders honorar efter fratrædelse
- Efter 3 års funktionsperiode 4 måneders honorar efter fratrædelse
- Efter 6 års funktionsperiode 5 måneders honorar efter fratrædelse
- Efter 9 års funktionsperiode 6 måneders honorar efter fratrædelse
§15 Regionerne
- Regionsbestyrelsens årsberetning
- Godkendelse af regnskab fra foregående kalenderår
- Regionens handlingsplan for det kommende år, herunder deltagelse i foreningens politiske fokusområder
- Rammebudget for det kommende år
- Indkomne forslag – Indkomne forslag skal være regionsbestyrelsen i hænde 3 uger før generalforsamlingen og offentliggøres på ETF’s medier
- Valg af regionsbestyrelsesmedlemmer for en 2-årig periode
- Valg af to suppleanter for et år og evt. bemyndigelse til, at regionsbestyrelsen kan være selvsupplerende
- Valg af to økonomiske kontrollanter for en toårig periode. Den ene vælges i lige år og den anden i ulige år (forskudt)
- Evt. forslag til foreningens repræsentantskabsmøde (samme år som afholdelse af ordinært repræsentantskabsmøde)
- Valg af repræsentanter og suppleanter.
§16 Pillorissaasut - Grønlandske Ergoterapeuter
§17 Tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter
17.1 Tillidsrepræsentanter
Tillidsrepræsentantens opgave er at varetage medlemmernes interesser på arbejdspladsniveau. Tillidsrepræsentanten er foreningens repræsentant på medlemmernes arbejdsplads og handler med udgangspunkt i de politiske beslutninger, som foreningens hovedbestyrelse træffer. Tillidsrepræsentanten er til enhver tid omfattet af tillidsrepræsentantregler indgået mellem foreningen og arbejdsgiveren.
Medlemmerne er forpligtede til at vælge tillidsrepræsentanter og suppleanter i overensstemmelse med de til enhver tid gældende tillidsrepræsentantaftaler indgået mellem foreningen og arbejdsgiver(ne).
Tillidsrepræsentanter og suppleanter kan også vælges ved indgåelse af valgfællesskab eller valgforbund med andre faggrupper. Alle aktive medlemmer er valgbare og har stemmeret til hvervet som tillidsrepræsentant eller suppleant for denne. Medlemmer i kontingentrestance er ikke valgbare. Aktive medlemmer med ledelsesret, som er ansat på leder-OK, er ikke valgbare og har ikke stemmeret til hvervet som tillidsrepræsentant. Som udgangspunkt vælges tillidsrepræsentanten og suppleanten for en 2-årig funktionsperiode. Der kan foretages genvalg.
Valget foregår på et møde, der er indkaldt til 8 dage forinden. Valget skal foregå skriftligt, hvis der fremsættes ønske herom fra én af deltagerne på mødet. Der kan indkaldes til mødet af tillidsrepræsentanten, suppleanten eller øvrige medlemmer uden ledelsesret. I tilfælde af stemmelighed foretages omvalg. Resultatet af valget skal bekendtgøres over for samtlige aktive medlemmer på arbejdspladsen. Den valgte tillidsrepræsentant og suppleant skal anmelde valget over for ETF’s sekretariat straks efter valget. ETF godkender og anmelder herefter valget over for den pågældende arbejdsgiver.
Fratræder tillidsrepræsentanten sin stilling, indtræder suppleanten som tillidsrepræsentant for den resterende valgperiode og foranlediger, at der vælges en ny suppleant. Ophør i hvervet som tillidsrepræsentant skal straks meddeles til ETF’s sekretariat. Såfremt halvdelen af de aktive medlemmer på en arbejdsplads ønsker det, kan nyvalg til hvervet som tillidsrepræsentant og/eller suppleant finde sted.
§ 17.2 Fællestillidsrepræsentanter
Fællestillidsrepræsentantens opgave er at varetage og forhandle overordnede forhold, spørgsmål mv. fælles for samtlige de medarbejdere, som den pågældende repræsenterer, og som IKKE ligger inden for den enkelte tillidsrepræsentants område – med mindre andet aftales jf. de til enhver tid gældende tillidsrepræsentant-aftaler.
Medlemmerne er forpligtede til at vælge en fællestillidsrepræsentant og fællestillidsrepræsentant-suppleant i overensstemmelse med de til enhver tid gældende tillidsrepræsentantaftaler indgået mellem foreningen og arbejdsgiverne.
Fællestillidsrepræsentanten og fællestillidsrepræsentant-suppleanten vælges af institutionens tillidsrepræsentanter ved skriftlig afstemning. Det er ligeledes muligt at vælge en fællestillidsrepræsentant og en fællestillidsrepræsentant-suppleant i valgfællesskab eller valgforbund.
Valg af fællestillidsrepræsentant og fællestillidsrepræsentant-suppleant anmeldes over for ETF’s sekretariatet ved en af samtlige berørte tillidsrepræsentanter underskrevet anmeldelse. Øvrige forhold vedrørende valg følger § 17.1, bortset fra beslutningskompetencen vedrørende evt. nyvalg. Såfremt halvdelen af tillidsrepræsentanterne ønsker det, kan der foretages nyvalg til hvervet som fællestillidsrepræsentant og/eller fællestillidsrepræsentant-suppleant.
Ophør i hvervet som fællestillidsrepræsentant skal straks meddeles til ETF’s sekretariat.
§ 17.3 Kontaktpersoner
Kontaktpersonens opgave er at modtage og videreformidle informationer mellem foreningen og medlemmerne på arbejdspladsen. Endvidere er det kontaktpersonens opgave at tage initiativ til valg af tillidsrepræsentant, så snart der opstår mulighed for det.
Hvor det ifølge den til enhver tid gældende tillidsrepræsentantaftale ikke er muligt at vælge en tillidsrepræsentant eller i særlige tilfælde i øvrigt, kan der vælges en kontaktperson. Valg af kontaktperson skal straks anmeldes over for Etf’s sekretariat. Ophør i hvervet som kontaktperson skal straks meddeles til ETF’s sekretariat i Storkøbenhavn.
Stemmeret og valgbarhed som kontaktperson samt forhold vedrørende evt. nyvalg følger § 17.1.
§ 17.4 Arbejdsmiljørepræsentanter
Medlemmerne er forpligtede til at vælge arbejdsmiljørepræsentanter i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler i Lov om Arbejdsmiljø. Arbejdsmiljørepræsentantens virksomhed skal til enhver tid være i overensstemmelse med gældende lovgivning på området.
Den valgte arbejdsmiljørepræsentant skal anmelde valget overfor ETF’s sekretariat straks efter valget, forudsat den valgte er medlem af ETF. ETF godkender og anmelder herefter valget overfor den pågældende arbejdsgiver.
Ophør i hvervet som arbejdsmiljørepræsentant skal ligeledes straks meddeles til ETF’s sekretariat, forudsat den der ophører, er medlem af ETF.
§18 Faglige grupper, klubber, netværk og andre grupper
§19 Ansatte i Ergoterapeutforeningen
§20 Kommunikation
§21 Regnskab og revision
Foreningens regnskabsår er 1.1.-31.12.
Hovedbestyrelsen udarbejder rammebudget for den kommende periode til godkendelse på repræsentant- skabsmødet. Ved hvert regnskabsårs afslutning opstilles driftsregnskab og status, der forelægges Hovedbestyrelsen og senere Repræsentantskabet. Regnskabet skal være revideret af en af Hovedbestyrelsen godkendt statsautoriseret revisor. Regnskabet underlægges tillige intern økonomisk kontrol af to af Repræsentantskabet valgte økonomiske kontrollanter. Arbejdsgrundlaget for de økonomiske kontrollanter fastlægges af Repræsentantskabet.