Ambulante patienters tilfredshed med ergoterapi og fysioterapi på sygehusene i Region Sjælland
Overordnet set bliver dette gjort årligt via den Landsdækkende Undersøgelse af Patienttilfredshed, men denne belyser ikke tilfredsheden blandt patienter som modtager ergoterapi og fysioterapi. På baggrund af dette blev det besluttet at iværksætte en regional patienttilfredshedsundersøgelse blandt ambulante patienter. Formålet var dels at belyse patienttilfredsheden og derved også at identificere indsatsområder, dels at kunne anvende undersøgelsen som dokumentation i DDKM og dels at udvikle en metode og vurdere dens anvendelighed fremadrettet.
Metode: Undersøgelsen blev foretaget i en 5 dages periode på hvert af Region Sjællands 7 somatiske sygehuse i perioden 28. september 2011 til 23. marts 2012. Undersøgelsen bestod af i alt 17 spørgsmål. Ti af spørgsmålene var knyttet til DDKM, og de resterende var dels spørgsmål omkring den behandlingsmæssige kvalitet samt nogle baggrundsspørgsmål. Spørgeskemaet blev aktiveret med et stregkodekort, som blev scannet via en pc-stander eller patienten kunne vælge at svare over internettet fra en almindelig pc. Materiale: Ud af 484 ambulante patienter, var der 404 patienter (83 %), som valgte at svare. Besvarelsesprocenten varierede på de respektive matrikler (70-95 %). Der var 106 og 298 patienter som modtog henholdsvis ergoterapi og fysioterapi, og de bedst repræsenterede specialer var hjertemedicinsk (31,2 %) og ortopædkirurgisk (32,7 %).
Resultater: Undersøgelsen for hele regionen viste, at tilnærmelsesvis alle ambulante patienter havde et godt samlet indtryk af deres behandling i ergo- og fysioterapien. De fik en god modtagelse uden uacceptabel ventetid. De oplevede, at behandlingen var af god kvalitet. Der var 19 % af de 77 patienter, som ikke fik udleveret skriftligt informationsmateriale, der gav udtryk for, at de manglede det. Patienterne svarede, at de og deres pårørende følte sig passende inddraget. Der skete kun få utilsigtede hændelser, men håndteringen af disse viste ikke noget entydigt billede. Blandt patienter svarede 84 % af dem ja til at de havde oplevet at få tildelt en kontaktperson.
Konklusion: Ambulante patienter, som modtager ergoterapi eller fysioterapi på de somatiske sygehuse i Region Sjælland er generelt tilfredse med det tilbud, de får. Visse områder kan dog forbedres yderligere; det være sig tildeling af kontaktperson og udarbejdelse af skriftligt informationsmateriale. Inddragelse af pårørende og håndtering af utilsigtede hændelser vil med fordel kunne belyses yderligere. Pc-standere ser ud til at være en anvendelig metode til sådanne patienttilfredshedsundersøgelser, da der var en relativ høj besvarelsesprocent og kun få tekniske udfordringer. Fremadrettet vil det, med kendskab til metoden, ikke være en særlig ressourcekrævende måde at undersøge patienttilfredsheden på. Såfremt indlagte patienters tilfredshed skal undersøges skal den praktiske del af metoden justeres.