Mennesker med kroniske sygdomme får en bedre hverdag gennem ABLE-programmet

Dato: 6. marts 2024

Mennesker med kroniske sygdomme får en bedre hverdag gennem ABLE-programmet

Mennesker med kroniske sygdomme får en bedre hverdag gennem ABLE-programmet

Det nyudviklede ergoterapeutiske interventionsprogram ABLE betyder, at mennesker med kroniske tilstande og ADL-problemer opnår forbedringer i observeret motorisk ADL-evne i form af nedsat anstrengelse (klodsethed, fysisk udmattelse og træthed). Sådan lyder konklusionen i den effektevaluering, som denne artikel beskriver.

Forfattere

Vita Hagelskjær1,2,3, Cecilie von Bülow1,2, Kristina Tomra Nielsen1,4, Marius Henriksen1, Eva Ejlersen Wæhrens1,2

  1. Parker Instituttet, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, København Universitet
  2. Brugerperspektiver og Borgernære Indsatser, Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk Universitet, Odense
  3. Ergoterapeutuddannelsen, VIA University College, Holstebro
  4. Ergoterapeutuddannelsen, University College Nordjylland, Aalborg

Det nyudviklede ergoterapeutiske interventionsprogram ABLE betyder, at mennesker med kroniske tilstande og ADL-problemer opnår forbedringer i observeret motorisk ADL-evne i form af nedsat anstrengelse (klodsethed, fysisk udmattelse og træthed). Sådan lyder konklusionen i den effektevaluering, som denne artikel beskriver.

Forfattere

Vita Hagelskjær1,2,3, Cecilie von Bülow1,2, Kristina Tomra Nielsen1,4, Marius Henriksen1, Eva Ejlersen Wæhrens1,2

  1. Parker Instituttet, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, København Universitet
  2. Brugerperspektiver og Borgernære Indsatser, Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk Universitet, Odense
  3. Ergoterapeutuddannelsen, VIA University College, Holstebro
  4. Ergoterapeutuddannelsen, University College Nordjylland, Aalborg

Baggrund

Det er velkendt, at en række kroniske tilstande kan medføre nedsat evne til at varetage gøremål i hverdagen relateret til egenomsorg og huslige gøremål, også kaldet almindelig daglig levevis (ADL) (1). Der er ligeledes et dokumenteret behov for at udvikle og evaluere interventionsprogrammer, der adresserer sådanne problemer (1,2). ADL-problemer er en kerneopgave for ergoterapeuter, og studier viser, at ergoterapi generelt kan afhjælpe ADL-problemer (2–5). På den baggrund blev forskningsprogrammet ”En bedre hverdag” i 2015 etableret med henblik på at udvikle og evaluere et ergoterapeutisk interventionsprogram, der kunne implementeres som en del af de eksisterende kommunale rehabiliteringstilbud.

Forskningsprogrammet følger den britiske ramme for udvikling og evaluering af komplekse interventioner kaldet MRC-rammen (6,7), som efterhånden er både udbredt og anerkendt blandt forskere verden over. MRC-rammen beskriver processen for udvikling og evaluering af komplekse interventioner i fire faser:

  1. Udvikling.
  2. Feasibility/pilotering.
  3. Evaluering.
  4. Implementering.

Siden 2015 er der gennemført en række studier i ”En bedre hverdag”. Her fremlægges resultaterne af effektevalueringen, som er gennemført som et fuldskala randomiseret kontrolleret studie i Herning Kommune.

Men først lidt om forskningsprogrammets tidligere studier.

I 2015-2017 blev den første version af interventionsprogrammet ABLE 1.0 udviklet, baseret på en kombination af behov og præferencer hos mennesker, der lever med kroniske sygdomme og oplever problemer relateret til udførelse af ADL-opgaver; forskningsbaseret viden og erfaringer blandt ergoterapeuter, der arbejder med målgruppen (8,9).

I 2018 blev relevansen og gennemførbarheden (feasibility) af indholdet og leveringen af ABLE 1.0 afprøvet i et mindre studie i Mariagerfjord Kommune. Resultaterne medførte enkelte revideringer af interventionsprogrammet, som efterfølgende blev kaldt ABLE 2.0 (10,11).

I 2019-2020 blev der gennemført et pilotstudie med henblik på at afprøve flere dele af designet for en fuldskalaevaluering af interventionsprogrammet (12).

I 2020-2021 er der indsamlet data til gennemførelse af effektevaluering, procesevaluering, realistisk evaluering og økonomisk evaluering af ABLE 2.0 i Herning Kommune (13).

Formål

Formålet med det aktuelle studie var at evaluere effekten af ABLE 2.0 sammenlignet med sædvanlig ergoterapi og i forhold til at forbedre ADL-evnen hos mennesker med kroniske tilstande.

Design og metoder

Effektevalueringen var designet som et randomiseret kontrolleret studie (RCT), hvor deltagerne ved lodtrækning (randomisering) blev fordelt til enten ABLE 2.0 eller sædvanlig ergoterapi, og hvor testere og forskere var blindede for deltagernes allokering. Vi havde tre måletidspunkter; det første ved baseline umiddelbart før interventionen; det andet ved uge 10 som det primære måletidspunkt umiddelbart efter intervention; og det sidste 26 uger efter baseline. Se figur 1: Studiets design.

Deltagere

Effektevalueringen blev gennemført i Herning Kommune. Hjemmeboende borgere med kroniske tilstande og ADL-problemer blev randomiseret og allokeret til ABLE 2.0 eller sædvanlig ergoterapi.

Både levering af interventioner og dataindsamling er foregået i hjemmet hos deltagerne, og alle interventioner blev leveret af ergoterapeuter ansat i Herning Kommune.

Deltagerne blev inkluderet under forudsætning af, at de:

  • var over 18 år.
  • boede i eget hjem.
  • havde en eller flere kroniske tilstande.
  • oplevede ADL-problemer.
  • var motiverede for og parate til forandringer relateret til udførelse af ADL-opgaver og til at modtage ergoterapi.
  • kunne kommunikere selvstændigt og relevant.

Akut opstået behov for hjælp til udførelse af visse ADL-opgaver, fx bad eller at foretage toiletbesøg samt anden sygdom opstået inden for de seneste tre måneder og som påvirkerede ADL-evnen, var eksklusionskriterier.

Ergoterapeuter, der leverede ABLE 2.0, skulle have minimum to års erfaring med målgruppen og være uddannede til at bruge det ergoterapeutiske undersøgelsesredskab Assessment of Motor and Process Skills (AMPS) (28,29).

ABLE 2.0 og sædvanlig ergoterapi

ABLE 2.0 er et otte-ugers program med tre til otte sessioner, der leveres i hjemmet, hvor det tilpasses den enkelte borger, som aktivt involveres i den problemløsende proces. Programmet følger systematisk den ergoterapeutiske arbejdsprocesmodel Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM) (14) og leveres som et klientcentreret, aktivitetsbaseret og/eller aktivitetsfokuseret forløb.

Ved session 1 vurderes ADL-evnen ved hjælp af standardiserede redskaber. Vurderingen baseres på en kombination af selvrapport og observation med henholdsvis ADL-Interview (ADL-I) (9,15) og AMPS (16,17).

Ved session 2 samarbejder borgeren og ergoterapeuten om målsætning med redskabet Goal-Attainment-Scaling (GAS) (18) og om analyse af årsager til ADL-problemerne (14). Årsagsanalysen gennemføres ved hjælp af Person-Environment-Occupation-modellen (PEO) (19) og/eller The Transactional Model of Occupation (TMO) (14).

Session 3-7 er interventionssessioner, hvor der arbejdes kompensatorisk og med adaptive strategier, jf. kompensatorisk interventionsmodel (14), for at kompensere for den nedsatte ADL-evne. Ni interventionskomponenter kan kombineres efter den enkeltes behov. Med adaptive strategier justeres på opgaven, eller det fysiske eller sociale miljø ændres for at reducere borgerens brug af kræfter og gøre udførelsen mere effektiv, mere sikker eller mere selvstændig. Borgeren engageres i at afprøve og øve løsningerne med henblik på at indarbejde disse i de daglige rutiner.

Ved den afsluttende session revurderes ADL-evnen og graden af målopfyldelse vurderes.

Ergoterapeuterne blev uddannet i at levere ABLE 2.0 på et kursus af tre en halv dages varighed.

Deltagerne i kontrolgruppen modtog ergoterapi som sædvanligt leveret i kommunen.

Dataindsamling

Co-primære effektmål var selvrapporteret ADL-evne, der blev målt med ADL-I Udførelse (11,15), og observeret motorisk ADL-evne, der blev målt med AMPS (16,17), ved uge 10 efter baseline. 

Sekundære effektmål var selvrapporteret ADL-evne, der blev målt med ADL-I Udførelse, og observeret motorisk ADL-evne, der blev målt med AMPS, ved uge 26 efter baseline; og selvrapporteret tilfredshed med ADL-evne, der blev målt med ADL-I Tilfredshed (20), og observeret procesmæssig ADL-evne, der blev målt med AMPS, ved uge 10 og 26 efter baseline.

Eksplorative effektmål var aktivitetsbalance målt med Occupational Balance Questionnaire (OBQ11) (21), oplevede forandringer målt med Client-Weighted-Problems Questionnaire (CWP-Q), et spørgeskema udviklet specifikt til dette studie og generelt helbred målt med det første spørgsmål i The MOS 36-item Short Form Survey Instrument (SF36-SF1) (22). Eksplorative udfaldsmål blev målt ved uge 10 og 26 efter baseline.

Instrumenter

ADL-I (11,15) og AMPS (16,17) er standardiserede redskaber, som er udviklede baseret på moderne testteori (Rasch), og som anvendes af ergoterapeuter til at vurdere og måle kvalitet i udførelse af ADL-opgaver. I ADL-I scorer klienten sin oplevede kvalitet i udførelse af ADL-opgaver samt tilfredshed med udførelse for i alt 47 ADL-opgaver på en ordinal skala. Disse scorer konverteres til lineære mål for udførelse og tilfredshed, som udtrykkes i logits og er justeret for opgavernes sværhedsgrad. Højere værdier repræsenterer mere ADL-evne. En klinisk relevant forskel eller forandring på ADL-I Udførelse er >0.64 logit (15).

I AMPS vælger og udfører borgeren to standardiserede ADL-opgaver, som er relevante og af passende sværhedsgrad. Lineære mål genereres for både motoriske og procesmæssige færdigheder, der bliver udtrykt i logits og justeret for testerens hårdhed og opgavens/færdighedens sværhedsgrad (16). En klinisk relevant forskel eller forandring er ≥ 0.3 logit på ADL-motorisk og procesmæssig skala (16).

OBQ11 er et instrument med 11 spørgsmål til vurdering af borgerens oplevede aktivitetsbalance og tilfredshed med denne. Aktivitetsbalance defineres som “oplevelsen af at have den rette mængde og variation af meningsfulde og formålstjenlige aktiviteter i aktivitetsmønsteret” (21). Borgeren scorer sin oplevelse på en fire-punkt-skala fra 0-3, og den totale sumscore på 33 repræsenterer fuldstændig aktivitetsbalance.

CWP-Q indeholder fem spørgsmål til borgerens oplevede problemer og forandringer vedrørende accept, behov for hjælp og håb for fremtiden. Der anvendes en 11-punkts ordinal skala (0-10), hvor højere score repræsenterer større problemer.

SF36-SF1(22) anvendes til at vurdere borgerens selv-rapporterede generelle helbred og velbefindende.

Mere detaljerede beskrivelser af instrumenterne kan findes i den publicerede protokolartikel (13).

Data om sædvanlig ergoterapi (kontrolgruppen)

Data om, hvad der blev leveret i kontrolgruppen, indeholdt oplysninger om dosis, tilgange til vurdering af ADL-evne, målsætning, indhold i behandling, henvisning til andre tilbud og afslutning på forløb. Disse oplysninger blev indsamlet retrospektivt fra deltagernes journaler efter endt forløb og gennem registreringsskemaer udfyldt af de ergoterapeuter, der leverede sædvanlig ergoterapi.

Sample size

Stikprøvens størrelse blev vurderet baseret på data indsamlet i feasibilitystudiet (11) og fastsat til 80 (n=80) deltagere, med 40 (n=40) i hver gruppe.

Dataanalyse

De primære analyser blev gennemført som Intention-To-Treat-analyser efterfulgt af sensitivitetsanalyser i form af Per-Protokol-analyser. Per-Protokol-gruppen bestod af deltagere, som havde fuldført deres interventioner og uge 10-målinger. Lineære mål blev analyseret som forskelle i forandringer over tid mellem grupperne - fra baseline til uge 10 og/eller uge 26 (repeated measures mixed linear models) med ADL-I Udførelse ved baseline som kovariat (ANCOVA). 

De eksplorative effektmål (OBQ11, CWP-Q, and SF36-SF1) blev analyseret med logistisk regressionsanalyse. 

Respondere, det vil sige deltagere, som havde opnået klinisk relevant forandring i AMPS-motorisk ADL-evne (≥ 0.3 logit) (16) og/eller ADL-I Udførelse (≥ 0.64 logit) (15) ved uge 10 eller uge 26, blev identificeret i Per-Protokol-gruppen og sammenlignet mellem grupperne (ABLE 2.0 og sædvanlig ergoterapi). 

Resultater

Deltagere

I alt blev 78 (n=78) borgere inkluderet og allokeret til ABLE 2.0 (n=38) eller sædvanlig ergoterapi (n=40) (Se Tabel 1). Af de inkluderede borgere var 90 procent pensionister, med en median alder på 76 år; og næsten 65 procent havde mere end én kronisk tilstand. Deres gennemsnitlige ADL evne ved baseline, målt med AMPS, indikerede nedsat kvalitet i udførelse af ADL opgaver i begge grupper. 

Indhold i den leverede ergoterapi i de to grupper

I alt gennemførte n=30 (75,0 %) deltagere i kontrolgruppen og n=29 (76,3 %) i ABLE 2.0-gruppen deres forløb. Seks ergoterapeuter leverede sædvanlig ergoterapi til kontrolgruppen og fem af dem havde >2 års erfaring med at arbejde med målgruppen. Samlet set blev n=95 og n=144 sessioner leveret i henholdsvis kontrolgruppen og ABLE 2.0-gruppen. I kontrolgruppen blev n=90 sessioner (94,7 procent) leveret i klientens hjem, mens n=5 sessioner (5,3 procent) blev leveret via telefon sammenlignet med n=136 (94,4 procent) sessioner leveret hjemme og n=8 (5,6 procent) sessioner leveret telefonisk i ABLE 2.0-gruppen. 

Indholdet af, hvad der blev leveret i de to grupper, er præsenteret i Tabel 2. 

Data indikerer, at der i kontrolgruppen blev anvendt ikke-standardiserede tilgange til vurdering af ADL-evne, og at undersøgelse, målsætning og intervention blev planlagt og udført parallelt frem for som en proces med anvendelse af vurdering af ADL-evne som grundlag for målsætning og planlægning af borgerens videre forløb. Der er således ikke tegn på anvendelse af en arbejdsprocesmodel som ramme for en systematisk og problemsløsende proces. 

Desuden indikerer data, at fokus i sessionerne i kontrolgruppen varierer mellem klientens kropsfunktioner, aktivitet og deltagelse og/eller omgivelsesmæssige faktorer; samt at forløbene blev afsluttet på flere forskellige måder og uden brug af standardiserede redskaber til revurdering af ADL-evne. 

Primære og sekundære effektmål

I de primære analyser af primære effektmål fandt vi ingen statistisk signifikante eller klinisk relevante forskelle mellem grupper, når det gjaldt gennemsnitlige forandringer i selvrapporteret ADL-evne (ADL-I Udførelse) (- 0,16 logits; 95 procent CI: - 0,38 to 0,06; p=0,1635) eller observeret motorisk ADL-evne (AMPS) (- 0,1 logits; 95 procent CI: - 0,3 to 0,1; p=0,3430) fra baseline til uge 10. 

Ved uge 26 efter baseline fandt vi en statistisk signifikant og klinisk relevant forskel i motorisk ADL-evne (AMPS) (- 0,3 logits; 95 procent CI = - 0,5 to – 0,1; p = 0,0178) mellem grupperne i ABLE 2.0 gruppens favør (se Figur 1). Dette fund blev bekræftet i sensitivitetsanalysen (- 0,4 logits; 95 procent CI = -0,7 to – 0,1; p = 0,0027). Resultaterne er præsenteret i Tabel 3.

I analyserne af de sekundære og eksplorative effektmål fandt vi ingen statistisk signifikante eller klinisk relevante forandringer, ligesom vi heller ikke fandt en sammenhæng mellem gruppeallokering og selvrapporteret forandring i helbred.


Responderanalyse

Vi har også i studiet set nærmere på de deltagere i begge grupper, der opnåede klinisk relevant forbedring på de primære effektmål (AMPS motorisk ADL-evne ≥ 0,3 logit; og/eller ADL-I Udførelse > 0,64 logit) fra baseline til uge 10 og/eller uge 26 (dvs. respondere) (15,16).

Ved baseline var det gennemsnitlige mål for AMPS-motorisk ADL-evne hos respondere i ABLE 2.0-gruppen og kontrolgruppen henholdsvis 0,5 og 0,6 logits lavere end non-respondere. Der var således klinisk relevante forskelle mellem respondere og non-respondere i begge grupper allerede fra start.

Ligeledes fandt vi en klinisk relevant forskel i gennemsnitlig AMPS procesmæssig ADL-evne (≥ 0,3 logit) målt ved baseline mellem respondere og non-respondere i ABLE 2.0-gruppen, hvorimod den gennemsnitlige forskel i kontrolgruppen var 0,1 logit til fordel for non-respondenter og således ikke klinisk relevant.

De gennemsnitlige baselinemålinger på ADL-I for henholdsvis respondere og ikke-respondere var ikke klinisk relevant forskellige i hverken ABLE 2.0 eller kontrolgruppen.

Alt i alt indikerer dette, at personer med lavere observationsbaseret ADL-evne målt ved baseline med AMPS kan drage fordel af ABLE 2.0.

Konklusioner

På baggrund af studiets resultater kan det konkluderes, at ABLE 2.0 havde effekt i forhold til at opnå forbedringer i observeret motorisk ADL-evne i form af nedsat anstrengelse (klodsethed, fysisk udmattelse og træthed) blandt personer med kroniske tilstande.

De opnåede langsigtede effekter på den observerede motoriske ADL-evne tilskrives den systematiske tilgang til problemløsningsprocessen, jf. OTIPM (14), den aktive involvering af borgeren i processen, herunder at finde og afprøve løsningsmuligheder, levering af interventionsprogrammet i hjemmet og brugen af kompenserende tilgange.

Slutteligt, fordi deltagernes observerede ADL-evne ved baseline var den eneste identificerede forskel mellem de klienter, der opnåede forbedret ADL-evne, og de, der ikke gjorde, og ABLE 2.0 således var effektiv på tværs af køn, alder og diagnoser, understøtter resultaterne ideen om et generisk program, der kan anvendes på tværs af kroniske sygdomme, alder og køn.

Konklusionerne danner grundlag for at anbefale iværksættelse af forskningsaktiviteter, der sigter mod implementering af ABLE 2.0 i kommunal rehabiliteringspraksis.

Artiklen her er første gang udgivet af Forskningsenheden for Aktivitetscentreret Ergoterapi, Parker Instituttet, Frederiksberg og Bispebjerg Hospital, Region Hovedstaden, Danmark.

I evalueringsfasen af ABLE 2.0 gennemføres

  • Effektevaluering, hvor effekten på ADL-evne sammenlignes med sædvanlig ergoterapi.
  • Realistisk evaluering, hvor det evalueres, hvordan ABLE 2.0 virker for hvem og under hvilke omstændigheder.
  • Procesevaluering, hvor indhold og levering evalueres.
  • Økonomisk evaluering, hvor omkostningseffektiviteten af ABLE 2.0 sammenlignes med sædvanlig ergoterapi.

Implikationer for praksis

Langtidsholdbare forbedringer i ADL-evne hos mennesker med kroniske tilstande kan potentielt opnås ved at:

  • Implementere en evidensbaseret arbejdsprocesmodel, som understøtter levering af systematisk, individualiseret, problemløsningsorienteret ergoterapi
  • Anvende standardiserede metoder til vurdering af ADL-evne
  • Samarbejde med borger om at sætte mål og om at finde og afprøve løsninger
  • Anvende kompensatoriske strategier til løsning af ADL-problemerne

Læs mere

Effektevalueringen er støttet af

  • Ergoterapeutforeningen
  • Den Kommunale Kvalitetsudviklingspulje
  • The Oak Foundation
  • VIA University College
  • Syddansk Universitet
  • Parker Instituttet
  • Herning Kommune, Træning og Aktivitet
  • Hospitalsenheden Vest, Fysio- og Ergoterapien

REFERENCER

1. Nielsen KT, Klokker L, Wæhrens EE. Self-reported quality of activities of daily living task performance in four diagnostic groups with chronic conditions. IJTR. 2021;28(4):1–10.

2. Nielsen TL, Petersen KS, Nielsen CV, Strøm J, Ehlers MM, Bjerrum M. What are the short-term and long-term effects of occupation-focused and occupation-based occupational therapy in the home on older adults’ occupational performance? A systematic review. Scand J Occup Ther. 2017 Jul 4;24(4):235–48.

3. Steultjens E, Dekker J, Bouter L, Leemrijse C, Ende C van den. Evidence of the efficacy of occupational therapy in different conditions: an overview of systematic reviews. Clin Rehabil. 2005;19(3):247–54.

4. Hand C, Law M, McColl MA. Occupational therapy interventions for chronic diseases: A scoping review. Am J Occup Ther. 2011;65(4):428–36.

5. Von Bülow C, Amris K, Bandak E, Danneskiold-Samsøe B, Wæhrens EE. Improving activities of daily living ability in women with fibromyalgia: An exploratory, quasi-randomized, phase-two study, improve trial. J Rehabil Med. 2017;49(3):241–50.

6. Craig P, Dieppe P, Macintyre S, Mitchie S, Nazareth I, Petticrew M. Developing and evaluating complex interventions: the new Medical Research Council guidance. Bmj. 2008;337(7676):979–83.

7. Skivington K, Matthews L, Simpson SA, Craig P, Baird J, Blazeby JM, et al. A new framework for developing and evaluating complex interventions: Update of Medical Research Council guidance. BMJ. 2021;374(2018):1–11.

8. Nielsen TL, Andersen NT, Petersen KS, Polatajko H, Nielsen CV. Intensive client-centred occupational therapy in the home improves older adults’ occupational performance. Results from a Danish randomized controlled trial. Scand J Occup Ther. 2018;26(5):325–42.

9. Wæhrens EE, Kottorp A, Nielsen KT. Measuring self-reported ability to perform activities of daily living: a Rasch analysis. Health Qual Life Outcomes. 2021;19(1):1–17.

10. Guidetti S, Nielsen KT, von Bülow C, Pilegaard MS, Klokker L, Wæhrens EE. Evaluation of an intervention programme addressing ability to perform activities of daily living among persons with chronic conditions: study protocol for a feasibility trial (ABLE). BMJ Open. 2018;8(5):e020812.

11. Nielsen KT, Guidetti S, von Bülow C, Klokker L, Wæhrens EE. Feasibility of ABLE 1.0—a program aiming at enhancing the ability to perform activities of daily living in persons with chronic conditions. Pilot Feasibility Stud. 2021;7(1):1–15.

12. Hagelskjær V, Nielsen KT, von Bülow C, Graff M, Wæhrens EE. Occupational therapy addressing the ability to perform activities of daily living among persons living with chronic conditions: a randomised controlled pilot study of ABLE 2.0. Pilot Feasibility Stud. 2021;7(122):16.

13. Hagelskjær V, Nielsen KT, von Bulow C, Oestergaard LG, Graff M, Wæhrens EE. Evaluating a complex intervention addressing ability to perform activities of daily living among persons with chronic conditions: study protocol for a randomised controlled trial (ABLE). BMJ Open. 2021;11(11):e051722.

14. Fisher AG, Marterella A. Powerful practice : A Model for Authentic Occupational Therapy. Fort Collins: CIOTS - Center for Innovative OT Solutions; 2019.

15. Wæhrens EE, Nielsen KT. ADL-Interview (ADL-I). Klinisk version 1.0 - Introduktion, ADL-I og administration [Clinical version 1.0 - Introduction, ADL-I and administration]. ACE Copenhagen. 2020.

16. Fisher AG, Jones KB. Assessment of motor and process skills. Volume 1: Development, standardization, and administration manual. 7th ed. Fort Collins, Colorado, USA: Three Star Press; 2012.

17. Fisher AG, Jones KB. Assessment of motor and process skills. Volume 2: User manual. 7th ed. Fort Collins, Colorado, USA: Three Star Press; 2012.

18. Krasny-Pacini A, Hiebel J, Pauly F, Godon S, Chevignard M. Goal Attainment Scaling in rehabilitation: A literature-based update. Ann Phys Rehabil Med. 2013;56(3):212–30.

19. Strong, S.; Rigby, P.; Stewart, D.; Law, M.; Letts, L.; Cooper B. Application of the Person-Environment-Occupation Model: A practical tool. Can J Occup Ther. 1999;

20. Wæhrens EE. Measuring quality of occupational performance based on self-report and observation. Development and validation of instruments to evaluate ADL task performance. Thesis. Department of Community Medicine and Rehabilitation, Umeå University; 2010.

21. Håkansson C, Wagman P, Hagell P. Construct validity of a revised version of the Occupational Balance Questionnaire. Scand J Occup Ther. 2019;27(6):441–9.

22. Gill TK, Broderick D, Avery JC, Dal Grande E, Taylor AW. Self reported overall health status: Implications for intervention strategies. Australas Med J. 2009;2(8):44–57.   

Kommende studier i ”En bedre hverdag”

  • Aktuelt planlægges forskningsaktiviteter relateret til implementering af ABLE-interventionsprogrammet i flere danske kommuner.
  • Ved interesse for deltagelse, ret henvendelse til Vita Hagelskjær på viha@via.dk