Kliniske undervisere i parløb

Dato: 17. september 2024
Forfatter: Lene Terkelsen
Fotograf: Claus Boesen

Hvordan er hverdagen på et hospital? Og hvad laver de egentlig i kommunen? Pernille My Lund og Dennis Vikkelsø Mortensen ville give deres studerende et blik ind i begge sektorer, og det blev begyndelsen på et lærerigt samarbejde for alle involverede. Var det besværligt? Helt sikkert. Udbytterigt? Absolut.

Der er under to kilometer mellem Hvidovre Hospitals lave, udstrakte bygninger og kommunens spritnye sundhedscenter, men virkeligheden som ergoterapeut ser helt forskellig ud, afhængigt af om man befinder sig det ene eller det andet sted.

Det ved Dennis Vikkelsø Mortensen, hvis karriere har bevæget sig imellem de to sektorer. Samtidig har han fulgt debatten om sammenhæng i sundhedsvæsnet, og emnet optager ham mere og mere.

- Der sker et eller andet i overgangene, som - set med patientens øjne - ikke er optimalt, og derfor opstod ideen til, at det kunne være fedt, hvis de studerende allerede under deres uddannelse stiftede bekendtskab med de forskellige sektorer, forklarer Dennis Vikkelsø Mortensen, der i dag er ansat i Hvidovre Kommune. 

Ideen boblede, og Da Dennis’ tidligere kollega, Pernille My Lund, sidste år blev klinisk underviser på Hvidovre Hospital, var det oplagt at realisere den. Derfor blev de to enige om at arrangere fælles læringsseminarer for deres studerende og udvekslingsdage på hinandens arbejdspladser. 

- Formålet er at give dem en større forståelse for de forskellige sektorer, så de kan skabe nogle bedre overgange for borgeren, men også for at vise, hvor meget ergoterapi kan, for vores fag er jo meget bredt, fortæller Dennis, og Pernille supplerer:

- Hvis vi forstår hinandens praksis, kan vi hjælpe borgeren og hinanden bedre. Personligt var jeg aldrig på et hospital i mine praktikperioder, så da jeg kom i mit første job, var det helt nyt at opleve den akutte kontekst. Jeg ville gerne have haft muligheden for at blive introduceret til hospitalsarbejdet undervejs i uddannelsen.

Pernille My Lund

  • Ergoterapeut, klinisk underviser siden 2023
  • Hvidovre Hospital 
  • pernille.my.lund@regionh.dk

Dennis Vikkelsø Mortensen

  • Ergoterapeut, klinisk underviser siden 2014
  • Hvidovre Kommune
  • vnq@hvidovre.dk
I sidste ende er det et godt samarbejde, der gør forløbet bedre for borgeren.

Ny forståelse

I april afsluttede de to så deres første hold med fem sjettesemesterstuderende, som havde fået mulighed for at snuse til begge sektorer. 

Og hvordan gik det så? Ja, at dømme ud fra feedbackskema og andre tilbagemeldinger fra de studerende var forløbet vellykket, fortæller de to kliniske undervisere. Godt nok havde nogle studerende på forhånd erfaring fra begge sektorer fx fra tidligere praktikker, men samtlige studerende oplevede, at de havde fået noget ud af de fælles forløb. 

- For nogle af dem var det virkelig en øjenåbner, mens andre blev bekræftet i det, de allerede vidste. Men generelt har det givet en fin dialog på tværs og et indblik i konteksterne, fastslår Dennis og peger på betydningen af, at de studerende oplevede de fysiske rammer, vilkår, arbejdsgange og kultur på de to steder, hvilket gav dem både aha-oplevelser og en ny forståelse, fortæller Dennis:

- Nu sidder jeg i kommunen, hvor vi får en masse genoptræningsplaner fra hospitalet, og de studerende kan nogle gange godt få det sådan lidt: ”Eij, hvorfor har ergoterapeuten ikke skrevet noget mere om borgeren?”.

- Men det kan jo være, at ergoterapeuten på hospitalet kun har set patienten én gang i 20 minutter, fordi det var det, som der var tid til, og når de studerende selv har oplevet det, så kan de pludselig se, at det faktisk ér de allervigtigste informationer, som ergoterapeuten nåede at skrive ned. Det giver en anden tilgang. På samme måde kan det gøre en forskel for de studerende på hospitalet, når de ved, hvilke tilbud og faciliteter, vi har i kommunen, for kender de dem, kan de meget bedre hjælpe borgeren på vej, fortsætter Dennis Vikkelsø Mortensen.

Han er varm fortaler for at give de studerende ”perspektivændringer”, som han siger.

Fx er det også nemmere at ringe til kollegerne på hospitalet eller i kommunen, når man selv har været der. 

- I sidste ende er det et godt samarbejde, der gør forløbet bedre for borgeren, siger Dennis Vikkelsø Mortensen.

Mere fælles læring

Udover indsigt og forståelse gav samarbejdet også andre bonusgevinster. Fx synes de studerende, at det var dejligt at møde andre fra holdet, og de fandt det sjovere at fremlægge og diskutere deres refleksionsoplæg i en gruppe på otte fremfor kun fire personer. 

For Pernille, der først blev klinisk underviser sidste år, var det værdifuldt at kunne diskutere nye udfordringer med en kollega, der har 10 års erfaring i rollen.

- Det er et kæmpe ansvar at tage imod studerende, og som klinisk underviser kan man godt føle, at man bygger flyet, mens man flyver, for man står overfor så mange nye ting, som man ikke har lært som menig ergoterapeut, og det giver en tryghed at have én at vende tingene med. Det har været rart at have Dennis at læne sig op ad, siger hun. 

Mere end oplevelser 

Udfordringen for de kliniske undervisere var, at de hele tiden skulle sikre, at de studerende kunne gennemføre eksamen i hver deres praksis. Derfor blev møderne også begrænset til to besøgsformiddage på hinandens matrikler og fem læringsworkshops. Det kunne have været spændende med endnu flere besøg og møder, mener begge de kliniske undervisere, men læringsudbyttet vægtede højest. 

- Vi kunne sagtens have givet dem en masse oplevelser, hvor de fik lov til at følge hinanden i dagevis, men oplevelser er ikke lig med læring, og vi skulle hele tiden sørge for, at de rent faktisk fik noget ud af oplevelserne, fortæller Dennis, der sammen med Pernille samlede op på de studerendes læring efter hvert fælles forløb. 

- Man er nødt til at have en klar ramme omkring besøgene, så man på forhånd beder de studerende løse en opgave eller holde øje med noget bestemt, siger Pernille My Lund, der sammen med sin kollega for længst har indset, at ikke alt kan planlægges. 

- Hvis vi selv kunne styre alt i denne verden, ville vi jo sørge for, at de studerende var med til den afsluttende vurdering på hospitalet, når borgeren bliver sendt afsted, og så tager de syv dage efter imod den selvsamme borger i sundhedshuset. Det kommer nok ikke til at ske i virkeligheden, men vi kan godt facilitere muligheden for, at situationen opstår, siger Dennis.

Stadig under udvikling

Samarbejdet og tilrettelæggelsen har taget ekstra tid, indrømmer de to undervisere. 

- Det ville helt klart have været lettere at lade være, erklærer Dennis med et grin, og Pernille nikker. 

Kalendergymnastik er tidskrævende, for ikke alene skal de kliniske undervisere finde fælles tidspunkter til læringsworkshops og udvekslingsbesøg på flere matrikler. Kollegernes kalendere skal også inddrages, for at finde frem til, hvem de studerende skal følge. 

- De kunne godt have set de andre studerende arbejde, men vi ville gerne have, at de fulgte nogle uddannede kolleger, så vi var sikre på kvalitet i opgaveløsningen, forklarer Dennis.

Trods besværet er de to enige om, at det har været umagen værd.

- Det, der kommer ud af det, er så sjovt og værdifuldt, at vi gerne vil bruge kræfterne på at planlægge, siger Pernille, der sammen med Dennis stadig udvikler modellen for fælles forløb. 

Lige nu diskuterer de bl.a., hvorvidt tilbuddet skal tilrettelægges, så studerende med fagligt overskud skal have mulighed for at booke flere aftaler i den anden sektor, ligesom de ønsker at skrue op for antallet af besøg og ned for fælles læringsseminar, inden det næste hold studerende begynder. 

- Vi er ikke i mål, men vi er godt på vej med at udvikle en ramme omkring klinisk undervisning, hvor de studerende kommer ud med en større forståelse for overgange og sektorer, så de forhåbentlig kan give en endnu bedre behandling til dem, det handler om, fastslår Dennis Vikkelsø Mortensen.

Det kræver det at gennemføre klinisk undervisning på tværs af sektorer

- ifølge Pernille My Lund og Dennis Vikkelsø Mortensen:

  • Ledelsesmæssig opbakning. Du skal have lov til at bruge din og kollegernes arbejdstid på det. 
  • Et klart defineret formål. Brug tid på at formulere og præcisere jeres mål med samarbejdet. Det gør det lettere at træffe til- og fravalg undervejs.
  • Passende geografisk afstand. Lang transporttid kan være en barriere. Besøg og planlægning bliver bare meget lettere, når I er placeret tæt på hinanden. 
  • God relation. Som kliniske undervisere kommer I til at bruge en del tid sammen, og I skal blive enige om mål, proces og eventuelle justeringer undervejs, så god kemi er klart en fordel.  
  • Prioritering. Det tager tid at planlægge og gennemføre et fælles forløb, og derfor må du gå på kompromis eller slet og ret fjerne andre opgaver i din kliniske undervisning. 
  • Forståelse blandt kolleger. De andre medarbejdere i din organisation skal også være klar til at modtage gæsterne. 
  • Evne til at uddelegere. Måske skal I overlade noget af planlægningsansvaret til de studerende eller kolleger, så de selv plotter aftaler ind, når de har tid, og det på den måde bliver et fælles ansvar? 
  • Begrænsningsevne Lad være med at presse for mange fællesaktiviteter ind. Start hellere småt, og vær klar til at justere planen.