Info
- Fra:
- 29. september 2025 10:00
- Til:
- 30. september 2025 00:00
- Åben for tilmelding:
- Tilmeldingsfrist:
- Tilmeldingen er lukket
- Placering/sted:
- Diakonissestiftelsen
- events.locationregion
- Region Hovedstaden
- Event ID:
- 30430
- Tilmelding:
- https://mit.etf.dk/EventSignup/SelectParticipants/30430
Kursus i SPM-2 – Sanseintegration og klinisk ræsonnering i praksis
OBS OBS - Tilmelding skal ske HER
SPM-2 (Sensory Processing Measure – Second Edition) er et undersøgelses- og interventionsredskab der bidrager til at vurdere og forstå vanskeligheder med sanseintegration og sensorisk bearbejdning hos børn og voksne. Dette kursus er generelt indførende i SPM-2’s muligheder for hele aldersspektret, og giver deltagerne en grundig forståelse af SPM-2’s teoretiske fundament, anvendelse, fortolkning af resultater samt konkrete interventionsstrategier.
Når du tilmelder dig SPM-2 kurset, har du mulighed for at anføre hvilken målgruppe du arbejder med (spædbørn/småbørn, førskolebørn, skolebørn, unge, voksne). Brug bemærkningsfeltet i tilmeldingsformularen.
Målgruppe
Dette kursus henvender sig til ergoterapeuter, fysioterapeuter og andre med sundhedsfaglig eller terapeutisk uddannelsesbaggrund og grundlæggende viden om nervesystemet og sanseintegration / sensorisk bearbejdning.
Datoer og tilmelding
Klik på den ønskede dato og udfyld tilmeldingsformularen.
29. - 30. september 2025
10:00 - 17:00
Frederiksberg
6.500,00 kr. (inkl. moms.)5.200,00 kr. (ekskl. moms.) til tilmelding
26. - 27. november 2025
10:00 - 17:00
Middelfart
6.500,00 kr. (inkl. moms.)5.200,00 kr. (ekskl. moms.) til tilmelding
02. - 03. marts 2026
10:00 - 17:00
Storkøbenhavn
6.500,00 kr. (inkl. moms.)5.200,00 kr. (ekskl. moms.) til tilmelding
Introduktion og anvendelse af SPM-2
• SPM-2’s baggrund og formål: En indføring i redskabet/undersøgelsen, dets oprindelse og anvendelsesmuligheder.
• Teoretiske referencerammer: Fokus på sanseintegrationsteori bag SPM-2, samt hvordan disse teorier understøtter evaluering af sensorisk bearbejdning.
Praktisk anvendelse og fortolkning
• Målgrupper for SPM-2: Gennemgang af de specifikke målgrupper, som SPM-2 er designet til at vurdere.
• Anvendelse og scoring: Deltagerne lærer hvordan SPM-2 spørgeskemaerne anvendes, skalaerne bruges, og hvordan resultaterne scores og fortolkes.
• Norm-scorer: Introduktion til T-scorer og percentiler, og hvordan disse anvendes til at vurdere resultatet.
• Hogrefe Testsystem (HTS): En praktisk gennemgang af Hogrefe Testsystem til generering af rapporter baseret på testresultater.
• Sammenligning af resultater: Hvordan man sammenligner SPM-2 resultater på tværs af observatører, kontekst og over tid.
• Vejledning af observatører: Hvordan man bedst vejleder observatører i at udfylde spørgeskemaet.
• Praktisk øvelse: Deltagerne udfylder og scorer et SPM-2 skema på en fiktiv eller velkendt person. Deltagerne vil inden kurset modtage adgang til HTS. Husk at medbringe din egen pc til scoring i HTS.
Fortolkningsprocessen og klinisk ræsonnering
• Fortolkning af resultater: Deltagerne lærer, hvordan norm-scorer, fortolkningsområder og individuelle item-vurderinger anvendes i fortolkningsprocessen.
• Specifikke skalaovervejelser: Fokus på de enkelte skalaer og hvordan de fortolkes i konteksten af det enkelte individ.
• Betydningen af fysiologiske tilstande i det autonome nervesystem (ANS) for sensorisk bearbejdning og samspil, samt hvordan viden og indsigt fra den Polyvagale Teori har betydning for formidling af SPM-2 resultater og anbefalinger, intervention og kommunikation med personen der undersøges og dennes omsorgspersoner.
• Formidling af resultater: Hvordan man indfølt og effektivt præsenterer og formidler SPM-2 resultater, konklusioner og anbefalinger til personen der undersøges, samarbejdspartnere og pårørende.
• Gentagelse og opfølgning: Når og hvordan SPM-2 kan gentages for at følge op på resultater og justere interventioner.
Intervention
• Datadrevet intervention: Deltagerne får indsigt i, hvordan man kan tilrettelægge interventioner baseret på SPM-2 resultater.
• Praktiske tiltag: Eksempler på hvordan man kan implementere sensoriske strategier og udviklingsfremmende aktiviteter i hverdagen, både hjemme og i andre miljøer.
• Quick Tips: En introduktion af interventionsredskabet "SPM-2 Quick Tips", som indeholder praktiske forslag til sensoriske strategier – og redskaber samt aktiviteter relaterede til SPM-2’s items.
• Registrering af tiltag: Hvordan man systematisk registrerer anvendte interventioner og evaluerer deres effekt.
Afslutning: Case gennemgang og gruppearbejde
• Case-gennemgang: Deltagerne arbejder med en case, hvor de udarbejder en interventionsplan baseret på SPM-2 resultater og supplerende data.
• Gruppearbejde: Fælles drøftelse og udveksling af idéer til interventionsstrategier, aktiviteter og terapeutiske metoder.
Undervisningsform
Kursusforløbet veksler mellem teoretiske oplæg, praktiske øvelser, anvendelse af Hogrefe Testsystem og invitation til praktisk afprøvning af sensorisk regulerende metoder. Deltagerne vil få mulighed for at udfylde SPM-2 spørgeskemaer, analysere resultater og udvikle deres egne interventionsstrategier i en interaktiv og støttende læringsramme.
Ingelis Arnsbjerg
Ingelis Arnsbjerg er privatpraktiserende ergoterapeut for børn, unge og voksne og har autorisation i Danmark og i USA. Ingelis er på 26. år indehaver af virksomheden Sans & Samling med behandlings-faciliteter i Nødebo.
Ingelis har specialiseret sig i sensoriske bearbejdningsforstyrrelser gennem ansættelser på børnehospitaler, specialskoler/børnehaver og vokseninstitutioner og har gennemgået universitetsstudier i USA, hvor hun har studeret og arbejdet som ergoterapeut i 4 år. Ingelis har oversat SPM og SPM-P og afholdt SPM kurser siden deres udgivelse samt været fagkonsulent på den danske udgivelse af SPM-2.
Når du tilmelder dig SPM-2 kurset, har du mulighed for at anføre hvilken målgruppe du arbejder med (spædbørn/småbørn, førskolebørn, skolebørn, unge, voksne). Brug bemærkningsfeltet i tilmeldingsformularen.