Ny publikation fra Væksthus for ledelse sætter fokus på uønsket adfærd fra medarbejder til borger. Publikationen tilbyder fælles begreber til at tale om uønsket adfærd – og derigennem styrke ledernes refleksion, dialogen i ledelseskæden og den fælles indsats over for uønsket adfærd.
I mødet med borgere kan opstå forskellige grader af uønsket adfærd – og der kan være forskellige årsager hertil. Forråelse, omsorgstræthed, højt arbejdspres, moralsk pres er begreber der beskriver årsagssammenhænge. Pressen løfter af og til voldsomme eksempler som fx ” Else fra Aarhus”, der hang i en lift unødigt længe. Andre episoder dukker op i samtaler med personale, i UTH’er – og man kan som leder have ”en mavefornemmelse”. Alle forstår, at der ”skal gøres noget”.
Som leder er man typisk langt væk fra medarbejdernes møde med borgerne, og samtidig ikke i tvivl om, at man har handlepligt når der opstår uønsket adfærd. Hvordan griber man det an? Det har Væksthus for ledelse nu udgivet viden omkring.
Du finder publikationen her
Forstå og forebyg uønsket adfærd over for borgerne - en opgave for ledere på alle niveauer
Publikationen beskriver hvad uønsket adfærd er, mulige årsager til hvorfor det opstår. Lederens opgave beskrives og det er åbenlyst at det ikke er en let, men nødvendig ledelsesopgave. Chefer og direktørers opgaver beskrives, og der er inspiration til forebyggelse, og til dialogisk metode til klagehåndtering.
Hvorfor er det relevant for dig som ergoterapeut og leder?
Ergoterapeuter kan komme i situationer hvor der opstår uønsket adfærd, enten hos dem selv, eller de kan observere det i tværfaglige kollegers kontakt med borgere/patienter. Medarbejdere, der har hyppig og langvarig borgerkontakt i et højt tidspres, og nogle gange i et gab mellem krav og kompetencer, er særligt udsat for risiko for uønsket adfærd. Ergoterapeuter har i samarbejdet med dem, ofte roller som koordinatorer, vejledere, forløbs- og eller rehabiliteringsansvarlige, og vil møde uønsket adfærd. De kan have behov for sparring med en leder, til at håndtere sådanne situationer.
Du finder publikationen her
Har du behov for ledelsesfaglig sparring, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Tina Solveig Koch på tsk@etf.dk eller 5336 4979.
Mellemrubrik 2